Alttaritaulu

Iisalmen emäseurakunta lahjoitti vuonna 1844 vanhan alttaritaulunsa rukoushuoneeseen. Lisäksi se luovutti vuonna 1847 lapinlahtelaisten pyynnöstä kolmetoista kankaalle tehtyä öljymaalausta rukoushuoneen koristukseksi. Seurakunnan vuonna 1880 valmistuneeseen nykyiseen kirkkoon maalauksia ei enää sijoitettu. Niistä on säilynyt yhdeksän , joista osa on talletettu Kansallismuseoon. Tauluista neljä on sijoitettu Lapinlahden seurakuntatalolle.

Nykyisen kirkon alttaritauluna oli aluksi sammalista tai jäkälistä sommiteltu risti, joka korvattiin ruskeaksi maalatulla ja orjantappurakruunun koristamalla puuristillä.

Taidemaalari Pekka Halonen (1865-1933) lupautui vuonna 1895 tekemään kotiseurakuntansa kirkkoon alttaritaulun, josta hän oli maalannut Laatokan Kirjavalahdella kesällä 1894 akvarelliluonnoksen Kolme pyhää miestä. Taulua seurakunta ei kelpuuttanut vedoten taloudellisiin vaikeuksiin ja siihen, ettei aiheen esittämät tietäjät suomalaisessa koivumetsässä olleet sopivia alttaritauluksi. Luonnoksesta on nykyisin valokuva kirkon sivuseinällä.

Vaikka piispa J.R. Forsman oli tarkastuskäynnillään vuonna 1900 huomauttanut alttaritaulun puuttumisesta, sen hankinta aloitettiin vasta vuonna 1929 ja taulun aiheeksi valittiin Kristuksen kirkastuminen.

Vuonna 1930 tarkastettavaksi saadut alttaritaululuonnokset oli pyydetty Kristillisen Taideseuran suosittelemien Verner Thomén ja Yrjö Ollilan lisäksi Alvar Cawénilta, joka lähetti kaksi luonnosta. Neljäntenä oli Hj. Rautiaisen omasta aloitteesta lähettämät kaksi ehdotusta. Kristillinen Taideseura puolsi Cawénin ehdotusta.

Taidemaalari Frans Alvar Cawén (1886-1935) oli ennen Lapinlahden Kristuksen kirkastumista maalannut alttaritaulut Mäntän ja Kuusankosken kirkkoihin.

Lapinlahden kirkon alttaritaulu. Keskellä Jeesus ja hänen ympärillään kolme ihmistä.
Lapinlahden kirkon alttari parvelta kuvattuna.