Pääsiäisenä syödään samassa pöydässä

Yhdessä syöminen pääsiäisenä paaston päätyttyä on vanha kristillinen perinne. Lapinlahden seurakunnassa perinnettä on ylläpidetty jo vuosia. Tänäkin vuonna on mahdollista nauttia pääsiäisaamiaista vaikka koko perheen voimin ennen pääsiäispäivän juhlamessua.

Seurakuntatalolla tarjoillaan pääsiäisaamiaista pääsiäispäivänä kello 10 alkaen. Juhlamessu kirkossa alkaa ...

Lapinlahden seurakuntatalolla aamiainen on tarjolla pääsiäispäivänä 16. huhtikuuta kello 10 alkaen. Halutessaan aamiaisesta voi antaa vapaaehtoisen maksun. Kello 11 kirkossa alkaa pääsiäisen juhlamessu, jossa mukana on lapsikuoro.

Samassa pöydässä syöminen on ruoan, juoman, ajan ja tarinoiden jakamista. Yhteinen pöytä rakentaa yhteisöä. Se luo yhteyden ja yhteisöllisyyden kokemuksia maailmassa, jossa yksilöllisyys korostuu. Samassa pöydässä syöminen on myös hyvä tapa tutustua uusiin ihmisiin. Yhdessä syöminen haastaa myös ajattelemaan, miten ruoan ja yhteyden saa jakautumaan maailmassa tasaisemmin ja riittämään kaikille. Pääsiäisen tapahtumia ympäri Suomen voi seurata sosiaalisessa mediassa hashtagilla #samassapoydassa.

Toisena pääsiäispäivänä 17. huhtikuuta Lapinlahden kirkossa pidetään kello 13 afrikkalais-savolainen gospelmessu. Messu liittyy seurakuntapastori Pirkko Olanterän 50-vuotisyntymäpäiviin siten, että pastori on valinnut messun lauluiksi itselleen tärkeitä, lähinnä (entisten) Nuorten veisujen eli "punaisen kirjan" lauluja sekä Tuomaslauluja. Messussa on pieni esilaulajaryhmä, jonka avustuksella kaikki saavat osallistua yhteislauluun.

Afrikkalais-savolaisen messusta tekee pastori Olanterän oma elämäntarina: syntymämaasta Namibiasta ”mamusavolaiseksi”. Osa messun lauluista on myös Namibiassa lapsuutensa viettäneen Jaakko Löytyn käsialaa. Messun jälkeen seurakuntatalolla on tarjolla synttärikahvit pullan ja pikkuleivän kera.

Lisätietoja, Lapinlahden seurakunta, kirkkoherra Lauri Jäntti, 040 5021 439, lauri.jantti@evl.fi

Lähde: http://sakasti.evl.fi/samassapoydassa

2017-04-10 10:16:43.0