Jumala ompi linnamme -virsi kajahtaa oshivambon kielellä reformaation merkkivuoden musiikkivideossa

Martti Lutherin Jumala ompi linnamme -virsi soi reformaation merkkivuoden musiikkivideossa raikkaana sovituksena.

Jumala ompi linnamme on kenties tunnetuin Martti Lutherin virsistä Enkeli taivaan -virren lisäksi. Se on nykyisen virsikirjan virsi 170. Suomalaiseen virsikirjaan virsi pääsi jo 1583. Virsi liittyy Suomen historiaan monin tavoin.

Musiikkivideon esiintyjät ovat namibialais-suomalainen laulaja-lauluntekijä Olivia Amupala, muusikko Kaarle Mannila ja rap-artisti Lauri Kemppainen alias Daikini. Kieliä on käytössä kolme: oshivambo, ruotsi ja suomi. Tuotannosta vastaa Antti Vuori.

Olivia Amupala on kiintynyt virsiin isovanhempiensa luona Ambomaalla. Hän pitää virsien vahvuutena sitä, että ne yhdistävät ihmisiä eri kirkkokunnista. ”Toivottavasti tämä vanha virsi, joka me nyt ns. ’modernisoitiin’ tekisi niin myös.” Kaarle Mannila toimii videolla sekä laulajana että sovittajana. Häneen tekivät vaikutuksen virren vahvat teemat kuten totuuden ja valheen sekä heikkouden voima.

Rap-artisti, pappi ja teologian tohtori Lauri Kemppainen alias Daikini työsti osuuttaan ilon ja luottamuksen pohjalta. ”Reformaation merkkivuoden hengessä linkitin säkeistöni paitsi virren, myös suomen kielen historiaan. Jättiläisten olkapäillä oli räppärin hyvä mellastaa!"

Reformaation merkkivuotta vietetään 30.10.2016–5.11.2017

Lokakuun lopussa 31.10.2017 tulee kuluneeksi 500 vuotta Martti Lutherin kuuluisien teesien julkaisemista Saksassa. Aikansa kirkon epäkohtia kritisoivat teesit käynnistivät kirkollista elämää, kieltä ja kansansivistystä, kulttuuria, hallintoa ja lainsäädäntöä muovanneen tapahtumasarjan, jota kutsutaan reformaatioksi. Reformaation seurauksena syntyi myös luterilainen kirkko.

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa merkkivuotta vietetään 30.10.2016–5.11.2017. Merkkivuoden tarkoituksena on lisätä tietoutta reformaation merkityksestä nykypäivän ihmiselle ja innostaa suomalaisia tutustumaan omiin kulttuurisiin ja uskonnollisiin juuriinsa.

Merkkivuoden valtakunnallinen teema Armoa 2017! nousee Lutherin ajattelusta. Merkkivuosi haastaa pohtimaan, mitä armo ja armollisuus ovat ja miten ne näkyvät nykypäivänä. Ekumeenista merkkivuotta vietetään yhteistyössä Suomi100-juhlavuoden kanssa.

Katso musiikkivideo täältä >>

Lisätiedot: