Aarioita ja urkumusiikkia kivikirkolta puukirkolle

Lokakuun viimeisenä viikonloppuna on mahdollista päästä kuulemaan ja vertaamaan Lapinlahden rajojen sisällä kahta erilaista soitinten kuningatarta, Varpaisjärven kirkon pneumaattisia ja Lapinlahden kirkon mekaanisia urkuja.
WEB_Varpaisjärven Pyhän Mikaelin kirkko_ kynttilä_03_04_MO2017_THUMB.jpg

Lauantaina 27.10. vietetään Varpaisjärvellä kirkkoyötä

Kirkkoyönä kirkon ovet ovat auki klo 18–20, ja illan ohjelmassa on kolmen musiikin ammattilaisen tulkitsemia kirkkomusiikin helmiä – aarioita, duettoja ja urkuhelmiä. Päivi Lappalainen ja Heini Heide esittävät Marko Koskisen säestyksellä sekä aarioita että duettoja. Urkujen sointimaailman tulkkina Marko Koskinen esittää myös soolonumeroita.

Musiikki-ilta on ns.pop up -konsertti, johon jokainen voi tulla piipahtamaan omalla aikataulullaan sen verran kuin ehtii ja haluaa, tai viettää koko illan kirkon kauniissa tunnelmassa nautiskellen välillä seurakunnan tarjoamaa kahvia ja teetä. Kirkon pihalla partiolaiset, Sutelan Hukat, myyvät makkaraa huikopalaksi. Halutessaan seurata konsertin ohjelmaa käsiohjelman voi ostaa kirkon ovelta. Sunnuntaina 28.10. konsertti toteutetaan lyhennettynä Lapinlahden kirkossa klo 18.

Yhteiskonsertti

Heini Heide ja Päivi Lappalainen ovat laulaneet yhdessä aiemmin viime pääsiäisenä esitetyssä Pergolesin Stabat mater -teoksessa. Heide toimii nykyisin Lapinlahden kanttorin viransijaisena, Lappalainen opettaa kansalaisopistossa laulua. Molemmat asuvat Lapinlahdella. Yhteinen konsertti on ollut heillä suunnitteilla jo jonkin aikaa, ja he iloitsevat, että saavat nyt tilaisuuden harmonisoida äänillään hämärtyvässä syysillassa urkujen säestyksellä.

Urut huoltoon

Urkuisännöitsijä Marko Koskinen Ikaalisista on huoltanut Varpaisjärven kirkon urkuja usean vuoden ajan ja on ihastunut niiden sointiin. Varpaisjärven urut ovat Kangasalan Urkutehtaan kultakaudelta 1930-luvulta. Silloin tehdas rakensi mm. Suomen edelleenkin suurimmat urut Lapualle. ”Ylipäänsä tuon ajan urkujen sekä soinnillinen että rakennustyön laatu on korkea. Vaikka Varpaisjärven urut eivät ole suurimmasta päästä tuon ajan urkuja, on niissä kuitenkin sellainen äänikertavalikoima, että niillä pystyy soittamaan kaikenlaista vaativampaakin urkumusiikkia. Toisen sormion ranskalainen trumpetti saa romantiikan ajan ranskalaisen musiikinkin soimaan niillä hienosti. Pari vuotta sitten toteuttamani peruskorjaus poisti koneiston toiminnassa olleet ongelmat ja nyt urut toimivat teknisesti kuten uutena. Kivikirkon akustiikassa ne soivat oivallisesti ja niitä on aina ilo soittaa”, toteaa ympäri maan urkuasiantuntijana toimiva urkuri Marko Koskinen.

Lisätietoja, Varpaisjärven seurakunta, kanttori Anna-Kaisa Tolvanen,
040 774 6837.anna-kaisa.tolvanen@evl.fi