Yhteisvastuu tukee vapaaehtoistyötä ja lasten koulutusta

Yhteisvastuukeräyksen vuoden 2015 kotimainen erityiskohde on vapaaehtoisen auttamisen verkkopalvelu Suurella Sydämellä. Palvelussa voi ilmoittautua erilaisiin vapaaehtoistehtäviin eri syistä ahdingossa olevien lähimmäisten auttamiseksi. Verkosto kokoaa yhteen eri paikkakunnilla tehtävää vapaaehtoistyötä ja sen kautta voi pyytää myös itselleen apua. Verkosto toimii tällä hetkellä noin 30 paikkakunnalla.
Yhteisvastuuvaroin Suurella Sydämellä -verkoston toimintaa laajennetaan valtakunnalliseksi. Keräysvaroin kehitetään myös uusia välineitä ja kansalaistoiminnan menetelmiä avuntarvitsijan ja vapaaehtoisen auttajan yhteen saattamiseen sekä tehostetaan uusien vapaaehtoisten rekrytointia ja koulutusta. Hankkeen toteutusta koordinoi Kirkkopalvelut ry.

Yhteisvastuun ulkomaisena esimerkkikohteena vuonna 2015 on Haiti, jossa keräysvaroin tuetaan lasten ja nuorten koulutusta sekä koulujen rakentamista.

Lipaskeräystä, lentopalloturnausta ja mykyrokkaa
Lapinlahti otti varojen keräämiseen "varaslähdön" tammikuussa järjestettyjen ”kuusenkarsijaisten” muodossa, jonka tuotto meni Yhteisvastuulle. Varsinainen startti keräykselle on kirkossa 1.2. klo 10 alkavassa messussa, jonka jälkeen on kirkkokahvit. Helmikuun myyjäisissä on myynnissä mykyrokkaa 27.2.klo 11 alkaen. Sonkajärvellä Yhteisvastuuta tuetaan jo 9. kerran la 14.3 lentopalloturnauksessa Sonkajärven liikuntahallissa. Varpaisjärvellä Yhteisvastuu alkaa kirkossa su 1.2. klo 10 messulla, jonka jälkeen kirkkoväelle tarjotaan kahvit ja järjestetään keräyksen aloitustilaisuus seurakuntasalissa. Su 22.3 klo 10 alkaen järjestetään vuosittainen perinnemessu – messu toimitetaan kirkossa vuoden 1933 kirkkokäsikirjan järjestyksen mukaan – jonka jälkeen lounas ja kinkerit seurakuntasalissa. Lounaasta voi antaa vapaaehtoisen maksun Yhteisvastuun hyväksi. Iisalmessa Yhteisvastuu alkaa Pyhän Ristin kirkossa klo 10.00 jumalanpalveluksella ja kansanlaulukirkolla, jonka jälkeen tarjoillaan kirkkokahvit kokoontumistila Olkkarissa (Ilvolankatu 14b). Kaikissa seurakunnissamme toteutetaan perinteinen Yhteisvastuun lipaskeräys.

Yhteisvastuu on lähimmäisenrakkauden kansanliike ja evankelis-luterilaisen kirkon vuosittainen suurkeräys, joka auttaa hädänalaisia syntyperään, uskontoon tai poliittiseen vakaumukseen katsomatta Suomessa ja kehitysmaissa. 60 % tuotosta menee Kirkon Ulkomaanavun välityksellä kehitysyhteistyöhön ja katastrofiapuun. 20 % käytetään vuosittain valittavaan kohteeseen Suomessa ja 20 % kirkon ja seurakuntien tekemään avustustyöhön.

Joka kevät Yhteisvastuun noin 40 000 vapaaehtoista arkienkeliä lähtevät liikenteeseen keräyslistojen ja -lippaiden kanssa. Keräykseen osallistuvat kaikki Suomen ev. lut. seurakunnat. Keräyksen suojelijana toimii tasavallan presidentti. Keräyksen esimies vuonna 2015 on Espoon hiippakunnan piispa Tapio Luoma.

Lisätietoja:

Lapinlahden seurakunta, keräysvastaava Vuokko Väätäinen 040 7551 210