Piispa Jari Jolkkosen joulutervehdys

Piispan vaakuna.png

Jouluateria kuuluu joulun kohokohtiin. Juhla-ateriaan tiivistyy paljon odotuksia. Lapsi toivoo, että pidetään iloa, väsynyt vanhempi mahdollisuutta viimein hengähtää. Yksinäinen toivoo ystävää, köyhä sitä, että edes tänä pyhänä yönä saisin suoda itselleni ja toisille kohtuullisen aterian ja juhlamielen.

Perheriitojen kuluttama toivoo, että jouluateria voitaisiin syödä yhdessä ja sovinnossa. Parempi vihannesvati ja ystävien seura kuin syöttövasikka ja vihaiset katseet, sanoo Raamatun sananlasku.

Joulun juhla-ateriaan kuuluu sekä kunnia Jumalalle korkeuksissa että maassa rauha ihmisten kesken.

Muuan parturi kertoi joskus päätäni leikatessaan sattumuksesta kotinsa joulupöydässä. Yhdessä oli lasten ja sukulaisten kanssa päätetty aloittaa jouluateria vanhaan kunnon tapaan lukemalla jouluevankeliumi. Mutta hyvä aikomus oli tyssännyt yllättävään esteeseen: oikeaa kohtaa ei millään meinannut löytyä Pyhästä Kirjasta. Tuohon aikaan ei ollut vielä nettiä hakuohjelmineen.

Yritin lohduttaa, että ihmekös tuo, onhan Raamattu melko monivaiheinen ja monisanainen rakkauskirje ihmiskunnan Luojalta.

Jouluyönä kirkoissa käydään pyhälle aterialle. Silloin Jeesus Kristus tulee luoksemme ehtoollisen leivässä ja viinissä aivan yhtä todellisesti kuin hän ensimmäisenä jouluna syntyi halpaan seimeen.

Jouluyön messussa seurakuntaa valmistetaan pyhälle aterialle kuuluttamalla niin sanottu jouluyön ylistys. Se sopii myös jokaisen kodin joulupöytään. Sen lukeminen on otettu tavaksi myös omassa perheessäni. Siinä on sanottu kaikki olennainen. Se tekee jouluateriasta ja jouluyöstä erilaisen.

Jos tahdot lukea jouluevankeliumin, se löytyy Luukkaan evankeliumin toisesta luvusta. Jos tahdot aloittaa jouluaterian jouluyön ylistyksellä, lausu näin:

Tämä on se yö, jona kristityt kaikkialla maailmassa kokoontuvat kuulemaan, mitä tapahtui kerran pienessä Betlehemin kaupungissa.

Tämä on se yö, jona joulutähden taivaallinen valo valaisee pimeän maan ja enkeli tuo sanoman Vapahtajan syntymästä.

Tämä on se yö, jona ihmisen sovituksen ja anteeksiannon ikävä, ilon ja rauhan ikävä, tulevaisuuden ja toivon ikävä saa vastauksen.

Tämä on se yö, jona profeettojen ennustukset toteutuvat, yö jona Vapahtaja on keskellämme, murtaa meitä sitovat kahleet ja ottaa pois kuormat harteiltamme.

Tämä on se yö, jona kristikunta käy rukoukseen Jeesus-lapsen seimen äärelle, yö joka loistaa kuin kirkas päivä.

Hyvää joulua jokaiselle!

Kuopion hiippakunnan piispa