Lapinlahdella järjestetään Paavon patikka – Soratien pyhiinvaellus

Lapinlahdella järjestetään 13.6.2015 ensimmäisen kerran Paavon patikka – Soratien pyhiinvaellus. Patikkatapahtumassa kuljetaan Paavo Ruotsalaisen (1777-1852) syntymäkylältä Tölvältä Väärnin Pappilaan, joka oli pappila jo Paavo Ruotsalaisen aikaan. Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Väärnin Pappila ja Lapinlahden seurakunta, ja siitä pyritään tekemään vuosittainen perinne. Lisäksi ryhmät voivat tilata Paavon patikka –ohjelmapalvelua.
1700641_Paavon patikka_verkko_L.jpg

Lapinlahden kirkkoherra Lauri Jäntti ja Paavon patikan käsikirjoittaja Minna Kettunen kertovat Paavon patikasta enemmän – tervetuloa kuulolle Väärnin Pappilaan ma 18.5. klo 12.30.

Pyhiinvaellukset kiinnostavat yhä uusia ihmisiä sekä muualla Euroopassa että Suomessa. Viime vuosina jo monet suomalaiset ovat osallistuneet pyhiinvaelluksille sekä kotimaassa että mm. Ranskassa ja Espanjassa.

Paavon patikka haluaa tarjota mahdollisuuden pyhiinvaellukseen Savon sorateillä seutukunnan omaan historiaan liittyvän henkilön jalanjäljissä. Asiaa puoltaa sekin, että Ruotsalainen oli kova kävelijä. Hänen on laskettu kävelleen elämänsä aikana noin maapallon ympäri.

Paavon patikka on patikkamatka sekä toisten kulkijoiden seurassa että Paavo Ruotsalaisen seurassa omine ajatuksineen. Se antaa mahdollisuuden oman elämän mietiskelyyn kauniissa luonnonmaisemissa kulkien. Reitin varrella patikoijille on pysäkkejä ja pieniä hartaushetkiä, joissa patikanohjaaja lukee Paavon elämään liittyvän tekstin sekä siihen liittyvän pienen mietiskelytekstin.

Reitin kuvaus: Lähtöpiste aamulla on Väärnin Pappila, josta on kuljetus lähtöpaikkaan Tölvälle Kaijansaaren kappeliin. Edetään Kivistöntielle. Siltä poiketaan metsäautotielle jonka varrella on Karvasalmen Erän maja. Majalla nautitaan kevyt retkilounas. Palataan Kivistöntielle. Jatketaan Kivistön majalle, johon saavuttaessa on kuljettu reilut 20 km. Majalta on kuljetus määränpäähän Väärnin Pappilaan, jossa on tarjolla myös iltapala ja sauna.

Toteuttajat:

Väärnin Pappila: Patikalle ilmoittautuminen, käytännön järjestelyt ja myynti.
Minna Kettunen: Paavon patikan käsikirjoituksen tekijä, Väärnin Pappilan emäntä, tarjoiluvastaava.
Retriitinohjaaja Minna Karttunen, patikanohjaaja.
Nils Vefald, kuljetus- ja huoltovastaava.

Kuva: Lauri Jäntti

Tiedustelut,