Lapinlahden seurakunnassa virkajärjestelyjä

Lapinlahden ja Varpaisjärven seurakunta pyrkii saamaan yhteisen nuorisotyönohjaajan viran ja vakinaistettua määräaikaisen diakonityöntekijän viran. Työntekijöitä vähennetään vain eläköitymisen kautta. Järjestelyitä tehdään seurakuntayhtymän heikkenevän talouden vuoksi. Taloudellisia haasteita on mutta irtisanomisia tai lomauttamisia ei ole luvassa.

Lapinlahden seurakunta ja Varpaisjärven seurakunta aikovat perustaa yhteisen nuorisotyönohjaajan viran. Tällä hetkellä Lapinlahdella on kaksi nuorisotyönohjaajan virkaa, joista toinen on täytettynä määräajaksi vuoden 2017 loppuun saakka. Lapinlahden Seurakuntaneuvosto esittää määräaikaisesti täytettyä virkaa lakkautettavaksi.

Varpaisjärven seurakunnassa on tällä hetkellä 50-prosenttinen nuorisotyönohjaajan virka, joka olisi tarkoitus muuttaa kokoaikaiseksi niin, että Lapinlahden seurakunta ostaisi viranhaltijan työpanoksesta puolet omaan käyttöönsä.

Tehtävät järjestelyt vähentävät Lapinlahdella nuorisotyön resursseja puolikkaan viran verran. Toimintaa järjestellään uudelleen ja joitakin tehtäviä pyritään jakamaan toisille työntekijöille. Jostakin joudutaan myös luopumaan.

Myös toinen kahdesta diakonian virasta on Lapinlahdella täytettynä määräaikaisesti. Sen osalta seurakuntaneuvosto anoo Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteiseltä kirkkoneuvostolta lupaa viran täyttämiseen vakituisesti. Perusteluina ovat diakoniatyön tarpeen ja vanhusten määrän lisääntyminen, sekä joidenkin työtehtävien siirtyminen nuorisotyöstä ja lapsityöstä diakoniatyölle. Työntekijäresursseja suunnitellaan vähennettäväksi nuorisotyöstä ja lapsityöstä työntekijän eläköitymisen yhteydessä vuoden 2018 aikana.

Lapinlahdella on tällä hetkellä kolme pappia, joista yksi on osa-aikaeläkkeellä. Seurakunta on jo aiemmin päättänyt, että kyseisestä papinvirasta luovutaan työntekijän jäädessä kokonaan eläkkeelle vuonna 2018.

Leikkausten takana on seurakuntayhtymän nopeasti heikkenevä talous. Sekä vuonna 2018 että vuonna 2019 talousarvioraami pienenee noin viidellä prosentilla, eli kahden seuraavan vuoden aikana on seurakuntien löydettävä yhteensä noin kymmenen prosentin säästöt. Todennäköisesti talous tulee heikkenemään sekin jälkeen seurakuntien jäsenmäärän jatkaessa vähenemistään.

Kaikki leikkaukset toteutetaan ns. luontaisen poistuman kautta, eli irtisanomisia tai lomauttamisia ei ole suunnitelmissa. Asiasta on järjestetty useita neuvotteluja sekä työntekijöiden että luottamusmiesten kesken. Neuvottelut ovat sujuneet hyvässä hengessä ja toteutettavista toimenpiteistä on löytynyt hyvä yhteisymmärrys.

Lisätietoja:
Lapinlahden seurakunnan kirkkoherra Lauri Jäntti, puh. 040 502 1439, lauri.jantti@evl.fi​
Varpaisjärven seurakunnan kirkkoherra Olli Kortelainen puh. 050 331 1441 ​, olli.kortelainen@evl.fi

2017-05-30 12:30:50.0