Reformaatioviikko on juhlavuoden huipennus

Martti Luther torilla_U_2017_THUMB.jpg

Reformaation aloittaneen Martti Lutherin anekaupan vastaisten teesien julkaisusta tulee kuluneeksi 500 vuotta. Merkkivuosi huipentuu 31.10. alkavaan valtakunnalliseen reformaatioviikkoon ja 5.11. vietettävään uskonpuhdistuksen muistopäivään. Merkkivuoden tarkoitus on uudistaa ihmisiä ja yhteisöjä, suuntautua tähän päivään ja tulevaan.

Reformaatioviikko alkaa 31.10. seurakuntalaisten tekemien, tykätyimpien uusien teesien julkistuksella. #teesit2017 ovat osa Suomen satavuotisen itsenäisyyden juhlavuoden ohjelmaa. Reformaation merkkivuoden pääjuhlaa vietetään uskonpuhdistuksen muistopäivänä 5.11. juhlajumalanpalveluksessa Turun tuomiokirkossa. Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakunnissa uskonpuhdistuksen muistopäivän viettoon voi osallistua jumalanpalveluksissa ja Iisalmessa järjestettävässä reformaation juhlakonsertissa. Konsertti alkaa klo 17.00 Pyhän Ristin kirkossa.

Armoa, toivoa ja tulevaisuuden uskoa

500 vuotta Lutherin teeseistä vietämme reformaation merkkivuotta teemalla Armoa 2017!. Teesien aihe on vaihtunut anekaupan vastustamisesta otsikkoon ”Yhdessä – Armo on sitä, ettei jää yksin”. Seurakunnissa on kokoonnuttu vuoden aikana ja etenkin helatorstaina yhteisen pöydän ääreen syömään, yhdessä. Varpaisjärvellä koko kylä suuntasi Helatorille seurakunnan ja lukuisten yhdistysten yhdessä järjestämään tapahtumaan, jossa seurakunta tarjosi yhteisen aterian. Pielavedellä pyhä hipaisi arjen keskellä kristinuskon peruskurssilla reformaation teemoin. Osassa iisalmelaisista kodeista on nyt tuore painos katekismuksesta kevätmessujen kotiin tuomisina. Itse Martti Luther on nähty teesien parissa ainakin Iisalmen ja Varpaisjärven toreilla. Martti Lutherin lausuma ajatus: "Jos maailmanloppu tulisi huomenna, istuttaisin tänään omenapuun." on istutettu kasvamaan uusina ”toivon puun” taimina. Yksi istutetuista toivon puista kasvaa nyt Lapinlahden kirkonmäellä muistuttamassa toivosta ja uskosta tulevaisuuteen.

Lapinlahden seurakunta 5.11.

• Klo 10 Reformaation muistopäivän messu

Lue lisää reformaation merkkivuodesta tästä

2017-10-24 14:24:00.0