Kirkko normaaliin käyttöön 1.1.

Lapinlahden kirkon käyttöä on rajoitettu sisäilmaongelmien takia. Nyt rajoituksista luovutaan, koska tutkimuksissa ei ole ilmennyt mitään hälyttävää. Kirkon lattiarakenteita tiivistetään tammikuussa, mutta se ei vaikuta kirkon käyttöön viikonloppuisin.
Lapinlahden kirkko käyttöön normaalisti

Sisäilmatyöryhmän selvityksen perusteella Lapinlahden seurakuntaneuvosto päätti, että kirkkoa käytetään normaalisti 1.1.2018 alkaen.

Kirkosta ei ole löytynyt mitattavissa olevaa selkeää ongelmaa. Koetut sisäilmaoireet johtunevat alapohjan läpi tihkuvasta ilmasta, joka voi sisältää kirkon alla olevasta maaperästä peräisin olevia epäpuhtauksia. Niiden pääsyä sisäilmaan voidaan estää parantamalla lattian tiivistystä kuorialueella ja pilareiden juurella, sekä tiivistämällä pääsisäänkäynnin tuulikaapin lattia, mitä ei tehty lainkaan vuoden 2002 remontissa. Lisäksi painovoimaista ilmanvaihtoa voidaan tehostaa lisäämällä tuuletusventtiilejä.

Nämä toimenpiteet toteutetaan tammikuussa ja niiden kustannusarvio on 15.000-20.000 euroa. Kirkkoa voidaan viikonloppuisin käyttää näiden korjausten aikana.

2017-12-18 12:23:40.0