​Enkelien ja lasten sunnuntai

Tulevana sunnuntaina 4. lokakuuta vietetään Mikkelinpäivää eli enkelien ja lasten sunnuntaita. Kaikissa seurakunnissamme järjestetään perhekirkkoja, joissa näkyy ja kuuluu enkeliteema.
4110884_Web_Mikkelinpäivä_L.jpg

Tuleva sunnuntai voi olla monelle aivan tavallinen pyhäpäivä. Usea on kuitenkin saattanut huomata, että kalenterissa päivän kohdalla lukee ”Mikkelinpäivä”. Mitä se tarkoittaa? Mikkelinpäivä on alun perin arkkienkeli Mikaelin päivä. Mikkelinpäivän keskushahmo on Raamatussa mainittu arkkienkeli Mikael. Hän tuo kirkon juhlakalenteriin muistutuksen siitä, että Jumala on luonut myös näkymättömän maailman. 400-luvulta lähtien päivä on omistettu ylienkeli Mikaelille, jonka kutsumus oli lasten puolustaminen. Myöhemmin mikkelinpäivästä on tullut kaikkien enkelien päivä, jolloin tutkistellaan heidän merkitystään ja tehtäviään. Suomen evankelis-luterilainen kirkko viettää mikkelinpäivää Mikon päivänä, 29.9., tai jos se on arkipäivä, sitä seuraavana sunnuntaina.

Kirkoissa enkeliteema
Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakuntien perhekirkoissa- ja messuissa puhutaan ja lauletaan enkeleistä. Lapinlahdella perhejumalanpalvelus kirkossa alkaa klo 11, ja esillä on lasten askartelemia enkeleitä. Kello 10 alkaen seurakuntasalissa on tarjolla kahvia ja valokuvanäyttely ”päiväkerhon historiaa Lapinlahden seurakunnassa”.

Iisalmessa, Pyhän Ristin kirkossa klo 10 alkavaa perhekirkkoa ovat toteuttamassa lapset ja ikäihmiset yhdessä, kirkkokahvit tarkoillaan jälkikäteen. Sonkajärvellä, Sonkajärven kirkossa perhemessu alkaa klo 10.00 ja kirkon jälkeen on keittolounas seurakuntatalolla. Pielavedellä Mikkelinpäivän perhemessu alkaa Pielaveden kirkossa klo 10. Samalla on Pielaveden vanhusten kodit ry:n 50-vuotisjuhla.

Varpaisjärven Pyhän Mikaelin kirkossa vietetään perhemessua myös klo 10 alkaen. Messussa yhdistyvät enkelikirkko, kummikirkko, rippikoulupyhä ja päiväkerhotyön 70-vuotisjuhlamessu. Voit osallistua messun viettoon laulaen, leikkien, kuunnellen ja rukoillen, sekä käyden ehtoollisella. Myös lapset ja rippikoululaiset voivat tulla ehtoolliselle tai siunattavaksi. Messun jälkeen seurakuntatalolla on tarjolla lämmin ruoka ja kirkkokahvit.

2015-09-28 09:00:00.0