Seurakuntayhtymän ympäristödiplomi uusittiin

Kirkkohallitus on uusinut Ylä-Savon seurakuntayhtymälle ympäristödiplomin. Diplomi velvoittaa kaikkia työntekijöitä sekä myös seurakuntalaisia toimimaan yhdessä ympäristön hyväksi. Ympäristöasiat näkyvät seurakuntien arjessa mm. kierrätyksessä ja kiinteistöjen hoidossa

Ylä-Savon seurakuntayhtymälle myönnettiin Kirkon ympäristödiplomi vuonna 2013 ja nyt diplomi on uusittu. Haku- ja uusintaprosessi kesti vajaan vuoden, ja tulevalla diplomikaudella panostetaan erityisesti ympäristökasvaukseen. Diplomin kautta seurakuntayhtymä on sitoutunut noudattamaan laadittua ympäristöohjelmaa.

Ympäristökysymykset koskettavat seurakuntien ja seurakuntayhtymän toimintaa hyvin käytännöllisesti, kun kiinteistönhoidossa käytetään paljon energiaa, vettä, kemikaaleja ja tuotetaan jätteitä. Metsien, hautausmaiden ja viheralueiden hoidossa vaikutetaan suoraan luonnon elinehtoihin, joten ympäristöasiat ovat seurakunnille tärkeitä.

”Olemme tehneet paljon asioita ympäristön eteen ja se näkyy toiminnassamme. Esimerkiksi jätteiden lajittelu on meillä hyvin huomioitu kaikissa kiinteistöissämme ja lisäksi myös hautausmailla.”, kertoo ympäristöhankkeen vetäjä, palvelupäällikkö Riitta Kaasinen Ylä-Savon seurakuntayhtymästä.

Kirkkohallitus myönsi diplomin virallisesti Helsingissä 20.9.2018 ja se on voimassa vuosina 2018–2022, jonka jälkeen sitä haetaan taas uudelleen. Kirkon oma ympäristöjärjestelmä, Kirkon ympäristödiplomi, perustettiin vuonna 2001.

Ylä-Savon seurakuntayhtymällä on myös Reilun kaupan arvonimi, joka myönnettiin vuonna 2013. Käytännössä se tarkoittaa, että seurakuntayhtymä ja sen seurakunnat ovat säännöllisesti sitoutuneet käyttämään Reilun kaupan tuotteita, kuten esimerkiksi kahvia, teetä, sokeria ja hunajaa, omissa tilaisuuksissaan.

Seurakuntayhtymän ympäristöasioista saa lisätietoa täältä.

Lisätietoja, Ylä-Savon seurakuntayhtymä, ympäristöohjelman ympäristövastaavat, palvelupäällikkö Riitta Kaasinen, 040 5283 140, riitta.kaasinen@evl.fi ja seurakuntamestari Hannu Huttunen, 044 300 0928, hannu.m.huttunen@evl.fi

2018-10-18 12:59:00.0