Ennakkoon pääsee äänestämään jo ensi viikolla

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys pyörähtää käyntiin jo ensi viikolla. Äänestämällä kätevästi ennakkoon sinulle sopivassa paikassa varmistat, että olet mukana päättämässä seurakuntasi asioista.

Kirkon kuvapankki_äänestys_äiti ja lapset_M.jpg

Seurakuntavaalit ovat ennen kaikkea paikalliset vaalit, joissa seurakuntalaisten joukosta valitaan henkilöt suunnittelemaan toimintaa seuraavalle nelivuotiskaudelle. Seurakuntavaaleissa äänestämällä pääsee vaikuttamaan oman seurakunnan tulevaisuuteen.

Voit äänestää ennakkoäänestysviikolla 6.–10.11. missä tahansa äänestyspisteessä. Lapinlahdella voit äänestää Mykkäläntie 6:n seurakuntatoimistossa ) tiistaista lauantaihin klo 9–18 välisenä aikana. Muista ottaa mukaan kuvallinen henkilötodistus. Katso Lapinlahden kaikki äänestyspaikat täältä.

Lapinlahden ehdokkaat voit kurkata täältä.

Mistä seurakuntien luottamushenkilöt päättävät?

Seurakuntavaaleissa valitaan kirkkovaltuuston ja seurakuntaneuvoston jäsenet eli luottamushenkilöt. He suunnittelevat, kehittävät ja ohjaavat seurakunnan toimintaa sekä päättävät monista keskeisistä seurakunnan ja seurakuntayhtymän hallintoon ja talouteen liittyvistä asioista.

Luottamushenkilöt päättävät esimerkiksi:

• seurakunnan kirkollisveroprosentista, talousarvioista ja monista muista talousasioista
  • rakennushankkeista
  • avustuksista
  • monista työntekijävalinnoista ja uusista viroista
  • seurakunnan toiminnan painotuksista
  • seurakunnan tilojen käytöstä.

Lisätietoja www.ylasavonseurakunnat.fi/vaalit

2018-10-30 08:14:00.0