Kirkkoherra Martti Kaukolan muistolle

Rovasti Martti Kaukola toimi 22 vuoden ajan Lapinlahden seurakunnan kirkkoherrana (1975-1997). Hän oli syntynyt Sortavalassa vuonna 1934. Vaikean sairauden uuvuttamana hän sai kutsun taivaan kotiin itsenäisyyspäivänä 2015.

Martti Kaukola 1934-2015_L.jpg

Martti Kaukola siunattiin haudan lepoon 17.12. Kuopiossa Pyhän Markuksen kappelissa. Hautaan siunaamisen toimitti Martin pitkäaikainen ystävä ja kollega rovasti Reijo Mattila.

Martti Kaukolan muistolle

Itsenäisyyspäivän uutisiin kuului viesti, että Lapinlahden eläkkeellä oleva kirkkoherra, rovasti Martti Kaukola on saanut kotiinkutsun. Toista vuotta jatkunut taistelu syövän etenemistä vastaan johti itsenäisyyspäivän aamutunteina siihen, että taistelu päättyi ja rauha alkoi.
Martti Kaukola on syntynyt Sortavalassa 27.9.1934.Siksi myös toimiminen Sortavalan kirkkohankkeessa oli luontevaa. Martti Kaukola toimi rakennushankkeessa Sortavalan ystävien tukiryhmän varapuheenjohtajana
tehtävänä etsiä rahoitus kirkkohankkeelle.
Sotien jälkeen Kaukolan perhe muutti Kuopioon, jossa Martti kävi koulunsa ja kirjoitti ylioppilaaksi 1954. Pappissuvun vesana hän lähti lukemaan papiksi ja vuodesta 1959 hän palveli seurakuntia Viinijärvellä,
Kiihtelysvaaralla ja Valtimolla sekä vuodesta 1975 vuoteen 1997 Lapinlahdella.
Lapinlahden aika oliu sekä rakentamisen että rakentumisen aikaa. Martti Kaukolan aikana seurakuntaan suunniteltiin ja rakennettiin Väärnin leirikeskus, sekä kirkko maalattiin sisältä ja ulkoa alkuperäisiin sävyihin. Alapitkän kirkon ja seurakuntatalon laajennukset toteutettiin. Kirkkoon hankittiin myös uudet urut. Myös seurakunnan toimintoja monipuolistettiin. Saimme toisen  nuoriso-ohjaajan.
Samaan aikaan kirkkoherra suoritti laudatur-pastoraalin. Siitä seurasi asessorin tehtävät hiippakunnan tuomiokapitulissa 1980-1986.Iisalmen rovastikunnan lääninrovastina hän toimi vuosina 1978-1997. Herättäjä-yhdistyksen päätoimikunnassa Martti Kaukola toimi 1983-1991. Näissä tehtävissä Hän sai toteuttaa näkemyksiään kirkon tehtävästä ja on voinut olla avuksi monessa seurakunnassa, kun on pitänyt katsella
eteenpäin ja miettiä seurakunnan haasteita.
Yksi suuri ponnistus seurakunnalle oli myös Herättäjä-juhlien valmistus ja toteutus 1977.Kirkkoherra oli juhlatoimikunnan puheenjohtaja.Martti Kaukola  nosti seurakunnalliseen toimintaan myyös monia historiallisia tapahtumia. Telppäsniityn tapahtumat oli yksi niistä. Telppäsniitylle pystytettiin muistopatsas ja siellä on vuodesta 1996 kokoonnuttu heinäkuussa kertaamaan vuonna 1796 sattunutta telppäsniityn herätystä, jota pidetään herännäisyyden alkutapahtumana.
Kirkkoherran aloitteesta Matti Pajula kirjoitti näytelmän Paavo Ruotsalaisesta. Tätä näytelmää "Hunajan pisara" esitettiin kahtenakesänä Savonjärven Jussilassa ja myöhemmin vielä Alapitkällä.
Eläkevuosinaan Martti Kaukola vieraili Lapinlahdella seurakunnallisissa tapahtumissa odotettuna saarnaajana ja juhlapuhujana. Sotainvalidien hengellinen työ oli hänelle kutsumustyö viime vuosiin saakka.
Martti Kaukola oli lämminsydäminen, pienenkin ihmisen huomioon ottava sananpalvelija, joka antoi työtovereilleen mahdollisuuden toteuttaaoivalluksiaan ja johti seurakuntaa yhdessä luottamushenkilöstön kanssa.
Eläkevuosien rakkaita ajankäytön kohteita olivat lasten perheitten kanssa toimiminen, valokuvaus,  valokuvien  ja nauhoitusten taltiointi. Aivan viime kuukausiin saakka matkailu vei Martin Eija-Liisa-puolison kanssa moniin mielenkiintoisiin merien takaisiin kohteisiin.

Juhani Isosaari, seurakunnan luottamushenkilönä katsellut  kirkkoherran työtä sekä valtuustossa että neuvostossa

kuvat: Jani Kivelä

2016-01-05 09:54:00.0