Yhteisin kirkkoneuvoston 7.6.2022 kokousuutisia

Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto kokoontui päättämään yhteisistä asioista 7.6.2022.

Graafinen kuva, jossa kuuden kirkon tornin ääriviivat ja puheenjohtajan nuija.

Seurakuntayhtymän vakuutukset LähiTapiolaan

Ylä-Savon seurakunta yhtymän yhteinen seurakuntaneuvosto valitsi vakuuttajaksi LähiTapiola Keskinäinen Vakuutusyhtiön. Vakuutusten hallinnointia on hoidettu yhteistyössä Novum Oy:n kanssa ja Novum Oy kilpailutti seurakunnan eri vakuutuslajit. Määräaikaan mennessä saatiin kaksi tarjousta. Tarjousten perusteella tehtiin tarjousten arviointimenettely tarjouspyynnön valintaperusteiden mukaisesti, jonka perusteella LähiTapiola Keskinäinen Vakuutusyhtiön tekemä tarjous oli kokonaistaloudellisesti edullisin. Vakuutusperusteet tarkistetaan vuosittain ja saatetaan ajan tasalle.

Varpaisjärven seurakunnan nuorisotyönohjaajan viralle täyttölupa

Yhteinen seurakuntaneuvosto myönsi täyttöluvan Varpaisjärven seurakunnan nuorisotyönohjaajan viralle 1.9.2022 alkaen. Virka on yhteinen Lapinlahden seurakunnan kanssa. Nuorisotyönohjaaja tekee puolet työajastaan Varpaisjärvellä seurakunnassa ja toisen puolen Lapinlahden seurakunnassa. Virka tulee haettavaksi 9.6.-5.8.2022.

Suurempaan alijäämään syytä varautua yleisen kustannustason nousun vuoksi

Yhteinen kirkkoneuvosto käsitteli kokouksessaan talousarvion ja investointien toteutumisvertailua ajalta 1.1.-30.4.2022. Koko seurakuntayhtymän käyttötalouden toteuma 1-4/2022 on 27 %, kun se viime vuoden vastaavana aikana oli 27,2 %.

Kirkollisverojen muutos 1-4/2022 verrattuna vuoteen 2021 on 3,7 % ja +96 000 euroa. Kirkollisverotilitysten selvästi positiivinen toteuma johtuu suurelta osin helmikuussa 2022 tehdystä jako-osuuden korotuksesta. Koska on syytä ennakoida tämän vuoden lopussa tehtävän jako-osuuden oikaisun olevan vähentävä, arvio tämän vuoden kirkollisveron kokonaiskertymästä on tässä vaiheessa talousarvion mukainen 6 914 000 euroa.

Alkuvuoden vuosikate on ylijäämäinen 866 780 euroa, kun se viime vuoden vastaavaan aikaan oli 928 926 euroa.

Ylä-Savon seurakuntayhtymän talousarviossa vuoden 2022 tulokseksi ennakoitiin alijäämäksi noin 160 000 euroa ja tällä hetkellä ei ole tiedossa olevia perusteita poiketa arviosta. Yleinen kustannustaso on noussut huomattavasti ja talousarvioon varatut määrärahat ovat vaarassa ylittyä, joten on syytä varautua suurempaankin alijäämään. Kaikki luvut ovat tässä vaiheessa arvioita, joten ennusteet eivät ole sitovia.

Iisalmen seurakunnan seurakuntamestarin virka haettavaksi

Yhteinen seurakuntaneuvosto päätti avata haun Iisalmen seurakunnan seurakuntamestarin virkaan. Iisalmessa seurakuntamestarin tehtävissä toimii yhteensä kaksi työntekijää. Virka tulee haettavaksi 9.6.-31.7.2022. Yhteinen seurakuntaneuvosto valitsi haastattelutyöryhmään kiinteistöpäällikkö Jarno Rönkön, hallintojohtaja Katariina Bergbackan, Iisalmen seurakunnan kirkkoherra Sanna Komulaisen, seurakuntamestari Mauri Heiskasen ja luottamushenkilöiden edustajaksi Elina Siirolan.

Yhteisen kirkkoneuvosten 7.6.2022 kokouksen pöytäkirja (domus.evl.fi).Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Lisätietoja: Ylä-Savon seurakuntayhtymä, hallintojohtaja Katariina Bergbacka, 044 733 5211, katariina.bergbacka@evl.fi

2022-06-08 07:11:29.0