”Rauhanviejä, rauhantuoja" -pääsiäisnäytelmä tulee taas!

Lapinlahden kirkon pääsiäisnäytelmä ”Rauhanviejä, rauhantuoja” pääsee taas toteutumaan kokoontumisrajoitusten hiljentämien vuosien jälkeen. Ensi-ilta on palmusunnuntaina 2.4. klo 15.00. Jaakko Löytty on sanoittanut ja säveltänyt näytelmään neljä uutta laulua.

Pääsiäisnäytelmä Rauhanviejä rauhantuoja 2023_Mediakuva.jpg

Kuva vuoden 2019 näytelmästä. Kuvaaja Katri Viitaniemi.

Välivuosien aikana Jaakko Löytty sanoitti ja sävelsi siihen neljä uutta laulua näytelmän tuottajan kirkkoherra Lauri Jäntin pyynnöstä.

”Laurin idean jälkeen lähetin käsikirjoituksen Löytylle ja ehdotin lauluille sopivia aiheita ja sijainteja. Muutaman viikon kuluttua häneltä putkahti hienoja lauluja sähköpostiin”, kertoo käsikirjoittaja ja ohjaaja Minna Kettunen.

Laulut näytelmän kuorolle harjoittaa kanttori Heini Heide, jolta kuullaan myös urkuimprovisaatio Jeesus kuolee. Ylösnousemuksen jälkeinen ilo huipentuu ortodoksiseen pääsiäistropariin Kristus nousi kuolleista.

Pääsiäisnäytelmää toteuttaa noin 30 vapaaehtoisen esiintyjän joukko, jotka näyttelevät ja laulavat. Jeesuksena nähdään myös vuoden 2019 esityksessä nähty Juhani Miettola. Lisäksi esitys tarvitsee valo- ja ääniryhmän, lavastuksen toteuttajat, ohjelmanmyyjät ja kahvittajat. Suurin osa puvustuksesta saadaan lainaan Lapinlahden Helluntaiseurakunnalta. Myös esiintyjinä nähdään Helluntaiseurakunnan ja ortodoksisen seurakunnan jäseniä Lapinlahdella jo parikymmentä vuotta järjestettyjen Yhteyspäivien hengessä. Mukaan eri tehtäviin mahtuu vielä!

Pääsiäisnäytelmä kertoo tapahtumat palmusunnuntaista pääsiäisaamuun. ”Näytelmän nimi viittaa siihen, että Jeesus aiheutti aikanaan rauhattomuutta ja oli monien mielestä varsinainen rauhanhäiritsijä. Hänen oma sanomansa seuraajilleen oli kuitenkin päinvastainen”, sanoo Minna Kettunen.

Esitys on nimenomaan Lapinlahden kirkkoon suunniteltu ja hyödyntää kirkkotilan tuomia mahdollisuuksia. Esiintyjät liikkuvat myös lehtereillä, mutta yleisö sijoittuu vain alakertaan. Esitystä varten kirkon ikkunat pimennetään ja kirkossa on hämärähköä. Jotta yleisö näkisi hyvin ohjelmalehtisestä yhteislaulujen sanat, suositellaan mukaan otettavaksi omaa taskulamppua tai muuta valonlähdettä.

Ohjelman hinta on 10 euroa ja se sisältää kahvi- ja teetarjoilun esityksen jälkeen. Ohjelmatuotto luovutetaan kokonaisuudessaan Yhteisvastuukeräyksen hyväksi.

Esitysajat

Rauhanviejä, rauhantuoja 2023 Pääsiäisnäytelmä Lapinlahden kirkossa