Lapinlahden kirkon kellojen soitto aloittaa Suomi 100-juhlavuoden

Lapinlahden kirkon kellot soivat uudenvuodenyönä Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden vieton käynnistymisen merkiksi.
Suomi 100 Kuva Leena Koskela 200x200_THUMB.png

Suomen evankelis-luterilaisissa kirkoissa soitetaan iloista juhlasoittoa Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuoden vieton käynnistymisen merkiksi heti vuoden vaihduttua 1.1.2017. Myös Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakunnissa kirkonkellojen soitto käynnistää itsenäisyyden juhlavuoden.

Kirkonkellot soivat uudenvuodenyönä Suomi 100-juhlavuoden merkeissä Iisalmen, Lapinlahden, Pielaveden ja Sonkajärven seurakuntien pääkirkoissa sekä Varpaisjärven Pyhän Mikaelin kirkossa. Itsenäisyyden juhlavuosi on myös seurakuntien juhlavuosi. Seurakuntien elämä ja työ tuovat yhteen ihmisiä Suomessa ja Suomen ulkopuolella ja näin rakentavat yhteistä tulevaisuutta. Juhlavuoden teema on Yhdessä.

Itsenäisyyden juhlavuosi osuu suurimmaksi osaksi samaan ajanjaksoon kuin reformaation merkkivuosi. Kummallakin merkkivuodella on oma luonteensa, mutta myös paljon yhteistä. Reformaatio tuki suomen kielen ja koulutuksen asemaa, mikä loi pohjaa kansallisen identiteetin synnylle ja itsenäisyyspyrkimyksille. Kirkko on ollut keskeinen yhteiskunnallinen toimija, kouluttaja, sosiaalisen vastuun kantaja, tuki kriisiaikoina, kulttuurin luoja ja kansainvälisyyskasvattaja.

Lapinlahden seurakunnan uudenvuoden jumalanpalvelukset

• 31.12.2016 lauantaina klo 20 uudenvuodenaaton hartaus Lapinlahden kirkossa.
  • 1.1.2017 sunnuntaina klo 13 uudenvuodenpäivän messu Lapinlahden kirkossa.

Kuva Leena Koskela

2016-12-28 11:18:00.0