Laskiainen vie meitä kohti paastonaikaa

Laskiaissunnuntaita vietetään 26. helmikuuta ja laskiaistiistaita 28. päivä. Laskiaisena lasketaan mäkeä, ulkoillaan ja hiukan herkutellaankin ennen tuhkakeskiviikosta 1.3. alkavaa paastonaikaa. Ekopaasto-kampanja käynnistyy myös 1.3. innostaen pääsiäispaastoon tänä vuonna ilmastonmuutosta hillitsevillä tavoilla.
Tyttölapsi laskee mäkeä ja lumi pöllyää.

Laskiaisen voi ymmärtää kielentutkijoiden tulkinnan kautta laskeutumiseksi paastoon tai paastopäivien laskemisen alkamisena. Kirkollisessa perinteessä laskiaissunnuntain evankeliumissa puhutaan Jeesuksen julkisen toiminnan päättymisestä ristinkuolemaan, mutta myös kuoleman voittamisesta. Useissa eri kulttuureissa karnevaalimaisia piirteitä saava laskiaistiistai toteutuu kotimaisessa perinteessämme mäenlaskun ja lasten ilon kautta, lumen pöllytessä talvisen puhtaan luonnon keskellä. Päivän ulkoiluiden jälkeen maistuu hernekeitto ja laskiaispullatkin voi laskea valmistautumiseksi tuhkakeskiviikosta alkavaan paastoon.

Paaston tarkoitus on hiukan hiljentää, hiljentyä ja karsia turhaa saadaksemme tilalle meitä paremmin kantavia, merkityksellisempiä asioita. 40 arkipäivän ajan voimme tarkastella elämäämme, valintojamme arjen keskellä ja huomata mitkä asiat ovat nousseet paljon vievään, mutta vähän tuovaan rooliin. Paastoaika kutsuu etsimään myös uutta, kasvamaan vastuullisempaan elämäntapaan ja luopumaan omastaan hädänalaisten hyväksi.

Tuhkakeskiviikosta 1.3. alkavassa valtakunnallisessa Ekopaasto-kampanjassa on tarkoitus innostaa suomalaisia liittymään pääsiäispaastoon ilmastonmuutosta hillitsevillä tavoilla. Kampanjan verkkosivuille www.ekopaasto.fi avautuvan paastopolun avulla voi etsiä omaa tapaansa osallistua. Teemoina ovat asumiseen, liikkumiseen, ruokaan ja vaatetukseen liittyvät valinnat. Yhteistyökumppaneina kampanjassa ovat Suomen Luonnonsuojeluliitto sekä Martat.

Lähteet: www.evl.fi, Kirkon tiedotuskeskus, www.ekopaasto.fi

LASKIAISSUNNUNTAIN 26.2. TAPAHTUMIA

LAPINLAHDEN SEURAKUNTA
Klo 11.00 Perhejumalanpalvelus, kummi- ja vauvakirkko seurakuntatalolla. Kirkkokahvit jumalanpalveluksen jälkeen Hassilassa laskiaistapahtumassa.
Klo 12.0014.00 Koko perheen laskiaistapahtuma Hassilan hiihtomaassa, Oikotie 66
Klo 17.00 Raamattu- ja rukouspiiri Alapitkän kirkossa. Yhteiskristillisen raamattupiirin vetäjinä Eija Lyytinen ja Pekka Tikkanen.

Mon Feb 20 15:39:33 EET 2017