Säästöistä huolimatta uusiakin osaajia tarvitaan

Lapinlahden seurakunnan seurakuntaneuvosto käsitteli kokouksessaan 6. syyskuuta mm. toiminta- ja taloussuunnitelmaa sekä seurakunnassa tapahtuvia virkamuutoksia.

Seurakuntaneuvosto hyväksyi Lapinlahden seurakunnan toiminta- ja taloussuunnitelman vuodelle 2018–2020. Työntekijämuutoksia tapahtuu mm. nuorisotyössä, jossa Lapinlahden seurakunnan toinen nuorisotyönohjaajan virka lakkautetaan vuoden 2018 alusta, ja Varpaisjärven seurakunnan nuorisotyönohjaajasta tulee kahden seurakunnan yhteinen. Lapsityössäkin tapahtuu muutoksia, joissa yhteistyötä Varpaisjärven kanssa kehitetään.

Talousarvio vuodelle 2018 on 5 % edellisvuotta pienempi. Budjetin loppusumma on 615.652 €. Suurin osa säästöstä syntyy nuorisotyönohjaajan viran puolittamisesta. Säästöt vaikuttavat myös toimintaan. Vaikutusta tasoitetaan niin, että työntekijät ylittävät entistä enemmän tehtäväalueiden rajoja.

Vuonna 2019 säästöt jatkuvat edelleen 4,9 %:lla ja loppusumma tulee silloin puristaa 585.485 euroon. Siitä selvittäneen mm. kappalaisen viran lakkauttamisella vuoden 2019 alusta.

Kaksi virkaa täytetään

Säästöistä huolimatta Lapinlahden seurakunnassa myös rekrytoidaan uusia työntekijöitä. Syksyn aikana ovat haettavana seurakuntapastorin ja diakoniatyöntekijän virat. Jälkimmäinen on ollut täytettynä määräaikaisesti, ja nyt se täytetään vakinaisesti vuoden 2018 alusta. Seurakuntapastorin virkaan haetaan uutta pappia jo tämän vuoden marraskuun alkuun.

Huoli kiinteistöistä

Seurakuntaneuvostossa nousi esille huoli Alapitkän kirkon ikkunoiden uusimisesta, jota toivottiin kiirehdittäväksi. Myös Väärninsaaren leirikeskuksen edelleen kehittämistä toivottiin, alkaen erilaisten rahoitusvaihtoehtojen selvittämisestä.

Lisätietoja, Lapinlahden seurakunta, kirkkoherra Lauri Jäntti, 040 502 1439, lauri.jantti@evl.fi

2017-09-08 08:05:16.0