Lapinlahden kirkosta tilaisuudet seurakuntatalolle

Lapinlahden kirkossa on kärsitty sisäilmaongelmista, joiden epäillään johtuvan mm. kirkon alapohjarakenteista. Tiloissa on suoritettu tutkimuksia ja asia on vielä kesken. Sisäilmatilanteen vuoksi tilaisuuksista suurin osa siirretään seurakuntatalolle tai muihin tiloihin korjausten ajaksi.

Lapinlahden seurakunnan kirkossa on jo vuosia sitten havaittu sisäilmaongelmia. Aiheesta kerrottiin myös viime keväänäLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Tilan sisäilmatutkimuksia jatketaan.

Osa seurakuntalaisista ja seurakunnan työntekijöistä on saanut hengitysoireita kirkossa oleskeltuaan. Seurakuntaneuvosto on 18.10. kokouksessaan päättänyt, että jumalanpalvelukset, toimitukset ja muut tilaisuudet siirretään Lapinlahden kirkosta seurakuntatalolle tai muihin tiloihin. Arvioitu aika on kuluvan vuoden loppuun saakka.

Kirkossa pidetään vain pyhäinpäivän ja jouluajan suurimmat tilaisuudet, joita varten kirkko tuuletetaan huolellisesti. Hautaan siunaaminen tai vihkiminen voidaan myös toimittaa kirkossa mikäli asianosaiset niin toivovat.

Lapinlahden kirkossa tehtiin mittava remontti vuonna 2002, jolloin ala- ja yläpohja tiivistettiin ja orgaaniset eristeet vaihdettiin selluvillaan. Myös lattian alla maata vasten kostuneet lastut poistettiin. Asiantuntijoiden mukaan erilaiset epäpuhtaudet vanhojen kirkkojen sisäilmassa ovat hyvin yleisiä ja niitä on lähes mahdoton poistaa kokonaan.

Lisätietoja, Lapinlahden seurakunta, kirkkoherra Lauri Jäntti, 040 502 1439

2017-10-19 12:08:01.0