Lapinlahden Yhteyspäivät aloitetaan ekumeenisella radiojumalanpalveluksella

Lapinlahden seurakuntien perinteiset Yhteyspäivät pidetään tänä vuonna 18.–24. lokakuuta. Yhteyspäivien teemaksi on valittu ”Usko”. Yhteiskristillinen radiojumalanpalvelus kuullaan valtakunnallisella Yle Radio 1:n kanavalla.

Yhteyspäivien musiikkivieraana on Nina Åström, joka pitää perjantaina 23.10. kaksi konserttia Lapinlahden kirkossa. Kuva: Aki Paavola.

4459706_Astrom Nina_Kuva Aki_Paavola_verkko_THUMB.jpg

Yhteyspäivät alkavat poikkeuksellisesti yhteiskristillisellä radiojumalanpalveluksella sunnuntaina 18.10 klo 11.00. Radiokirkon lähtökohdaksi on otettu Tuomasmessun ohjelmarunko, ja siitä syystä se sai nimekseen ”Tuomaskirkko”. Jumalanpalvelus on sovitettu kaikkien sitä toteuttavien seurakuntien traditioiden kanssa yhteensopivaksi. Tuomaskirkon keskeisenä teemana on perhe. Kaikenikäiset kuulijat ja osallistujat kirkossa ja radioitten ääressä otetaan huomioon. Jumalanpalveluksen liturgina toimii Lapinlahden (ev.lut.) kirkkoherra Lauri Jäntti, saarnan pitää kirkkoherra Olavi Matsi (Iisalmen ort.srk.) ja pastori Teuvo Tikkanen (helluntaisrk.) toimii juontajana. Musiikista vastuuta kantavat luterilaisen, ortodoksisen ja helluntaiseurakunnan kuorot. Kanttorina toimii Lala Maukonen. Seurakunnan toivotaan saapuvan kirkkoon sunnuntaina 18.10 klo 10.45 mennessä. Suora lähetys alkaa klo 11.00 kanavalla Yle 1.

”Usko” teemaa käsittelevät eri seurakuntien puhujat

Sunnuntai-iltana 18.10 Piispa Arseni, puhuu uskon sankareista Lapinlahden helluntaiseurakunnan rukoushuoneella. Saman iltana pidetään myös Rovasti Päivö Parviaisen muistoseurat. Uskosta puhutaan myös keskiviikko–perjantai iltojen raamattuopetuksen yhteydessä. Päätöspäivänä lauantaina 24.10 vierailevaksi puhujaksi on kutsuttu kasvatuksen teorian ja tradition professori Tapio Puolimatka. Hän käsittelee klo 13.30–16 uskoa tieteen näkökulmasta. Mukana on myös tunnettu yllätysvieras.

Musiikkivieraana on Nina Åström, joka pitää perjantaina 23.10. kaksi konserttia Lapinlahden kirkossa. Ensimmäinen konsertti on suunnattu koululaisille klo 13. Kello 19 alkavaan konserttiin ovat kaikki tervetulleita. Konsertin yhteydessä puheenvuoron käyttävät evankelista Helvi Lahtinen ja vankilapastori Jouko Koistinen

Yhteyspäivien järjestelyissä ovat mukana Lapinlahden ev.lut. seurakunta, Lapinlahden helluntaiseurakunta, Iisalmen ortodoksinen seurakunta sekä Iisalmen vapaaseurakunnan, Uusheräyksen, Herättäjäyhdistyksen, Kansanlähetyksen ja Suomen Raamattuopiston edustajia.

Yhteyspäivien ohjelma löytyy järjestävien verkkosivuilta, esimerkiksi osoitteesta www.lapinlahdenseurakunnat.fi/yhtespaivatLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Lisätietoja,

Yhteyspäivien järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Tuomo Lahtinen, 040 583 5271
Lapinlahden ev.lut seurakunnan kirkkoherra Lauri Jäntti, 040 502 1439, lauri.jantti@evl.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä