Hiljainen viikko alkaa Lapinlahdella pääsiäisnäytelmällä

Lapinlahden seurakunnassa valmistaudutaan pääsiäiseen uudella, Lapinlahden kirkkoon kirjoitetulla pääsiäisnäytelmällä.

Enkeli (Esteri Eskelinen) lohduttaa Getsemanessa tuskissaan rukoilevaa Jeesusta (Juhani Miettola)_M.jpg

Näytelmää toteuttamassa on noin 25 eri ikäistä lapinlahtelaista. Pääroolissa Jeesuksena nähdään lääkärinä työuransa tehnyt Juhani Miettola. Pontius Pilatuksena Jeesusta kuulustelee Jorma Rannio, jolla on yli neljänkymmenen vuoden kokemus rikoksista epäiltyjen kuulustelemisesta – hän teki työuransa poliisina.

Ylipappeina nähdään kaksi pastoria, Juhani Isosaari ja Ville Hassinen. Magdalan Marian roolissa on Minna Forsberg. Ilosanoman ylösnousemuksesta tuo enkelin roolissa 11-vuotias Esteri Eskelinen.

Myös kaikki muut esiintyjät – opetuslapset, Jeesuksen seuraajat ja vastustajat – ovat vapaaehtoisia lapinlahtelaisia.

Kuva: Enkeli (Esteri Eskelinen) lohduttaa Getsemanessa tuskissaan rukoilevaa Jeesusta (Juhani Miettola).

Kirjailija Minna Kettusen ohjaama ja käsikirjoittama Rauhanviejä, rauhantuoja kertoo Jeesus Nasaretilaisen maanpäällisen elämän viimeisen viikon tapahtumat. Käsikirjoitus perustuu Raamatun neljään evankeliumiin. Musiikilla on näytelmässä keskeinen rooli. Tapahtumia kuljettavat eteenpäin pääsiäisajan virret, joita yleisö saa laulaa yhdessä esilaulajien kanssa.

Jeesuksen (Juhani Miettola) matka Golgatalle on alkanut.

Ylösnousseen Jeesuksen opetuslapset iloitsevat vapahtajansa elämästä.

Rauhanviejä, rauhantuoja on kirjoitettu ja suunniteltu varta vasten Lapinlahden kirkkoon. Näytelmä hyödyntää kirkkotilaa monipuolisesti. Lapinlahtelaiset koululaiset näkevät näytelmän päivänäytöksissä maanantaina ja tiistaina. Koululaisnäytöksiin ovat tervetulleita muutkin katsojat. Alle kouluikäiset voivat osallistua esitykseen vanhempiensa harkinnan mukaan. Valo- ja ääniefektit saattavat olla pienimmille liian voimakkaita.

Esityksiin on vapaa pääsy, ohjelma maksaa 5 euroa ja tuotot menevät Yhteisvastuukeräykselle.

Rauhanviejä, rauhantuoja Lapinlahden kirkossa ma 15.4. ja ti 16.4. klo 18.30. Koululaisnäytökset ti 16.4. klo 9.30 12.00.

2019-04-15 13:04:00.0