Kirkkoherranvirasto muuttuu seurakuntatoimistoksi

Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakuntien kirkkoherranvirastoista käytetään 1.5.2014 alkaen nimitystä seurakuntatoimisto.

Toukokuun alusta lähtien seurakunnissa ei asioida enää kirkkoherranvirastoissa, vaan nimi on seurakuntatoimisto, esimerkiksi Iisalmen seurakuntatoimisto, Lapinlahden seurakuntatoimisto jne. Palvelut pysyvät ennallaan ja asiakkaita palvellaan jatkossakin mahdollisimman hyvin ja joustavasti. Seurakuntatoimistot antavat virkatodistuksia ja sukuselvityksiä eri tarkoituksiin ja palvelevat mm. avioliiton esteiden tutkintaan liittyvissä asioissa.

Aukioloaikoihin ja palvelupaikkoihin tulee muutoksia lähinnä henkilöstön lomitustilanteissa. Vähäiset asiakaskäynnit toimistoissa antavat mahdollisuuden toimintojen keskittämiseen. Muutoksista ilmoitetaan seurakuntien verkkosivuilla, kirkollisissa ilmoituksissa ja ulko-ovilla, joissa ilmoitetaan palvelunumero tai palvelupaikka.

Ylä-Savon seurakuntayhtymän kaikki seurakuntatoimistot kuuluvat keskusrekisteriin, joka vastaa jäsenrekisterin pitämisestä. Keskusrekisterin jäsenrekisteritoiminta on seurakuntayhtymän ja seurakuntien viranomaistoimintaa, joka perustuu kirkkolakiin. Ylä-Savon seurakuntayhtymää perustettaessa seurakuntaneuvostot päättivät järjestää kirkonkirjojen pitämisen yhteisenä keskusrekisterinä.

Lisätietoja,
Ylä-Savon seurakuntayhtymä, rekisteripäällikkö Helena Nykänen, 044 7746 894, helena.nykanen@evl.fi

(julkaistu 23.4.2014)

2014-12-11 11:05:53.0