Lapinlahden Yhteyspäivillä tutkitaan ortodoksista uskoa

Lapinlahdella järjestetään 17.-20.9. yhteiskristilliset Yhteyspäivät jo 16. kerran. Tapahtuman historia alkaa vuodesta 2004.

Päivien tarkoitus on koota yhteen kristittyjä eri kirkkokunnista ja herätysliikkeistä. Mukana ovat Lapinlahden ev.lut seurakunta, Lapinlahden helluntaiseurakunta, Iisalmen ortodoksinen seurakunta sekä Vapaaseurakunnan, Uusheräyksen, Herättäjäyhdistyksen, Kansanlähetyksen ja Suomen Raamattuopiston edustajia.

Teemana tänä vuonna on ”Ristin tien kulkijat”. Pääpuhuja on ortodoksista kirkkoa edustava teologian tohtori Pekka Metso Joensuusta.

Yhteyspäivien avajaiset ovat torstaina 17.9. Varpaisjärven kirkossa. Johdantopuheen päivien teemasta pitää rovasti Iivo Suvanto Iisalmen ortodoksisesta seurakunnasta.

Perjantaina 18.9. päivät jatkuvat Lapinlahden Helluntaiseurakunnan tiloissa, jossa Pekka Metso kertoo ristin ihmeistä. Päivä päättyy runon ja musiikin iltaan.

Lauantain ohjelmassa on luento, seurat ja ehtoopalvelus sekä ristisaatto. Illalla on kirkkokonsertti ”Sinun ristisi suojaan”. Siinä esiintyvät Eeva Hartemaa, laulu, Timo Turunto, laulu, Terhi Laitinen, piano, Heini Heide, urut, Lauluyhtye Lähde ja ortodoksinen kirkkokuoro.

Sunnuntain yhteiskristillisessä jumalanpalveluksessa Lapinlahden kirkossa puhuvat neljän seurakunnan pastorit: kirkkoherra Lauri Jäntti ev.lut. seurakunnasta, pastori Teuvo Tikkanen helluntaisseurakunnasta, pastori Pauli Kärki vapaaseurakunnasta ja isä Iivo Suvanto ortodoksisesta seurakunnasta. Sunnuntain ohjelmassa on vielä seurat sekä sanan ja rukouksen iltapäivä.

Lapsille ja nuorille on Yhteyspäivillä omaa ohjelmaa. Torstai-iltana on klo 17 varhaisnuorten ilta seurakuntatalolla. Perjantaina on nuortenilta klo 18 Laparilla sekä jatkot Helluntaiseurakunnassa.

Yhteyspäivien tarkempi ohjelma löytyy Lapinlahden ev.lut seurakunnan ja Helluntaiseurakunnan nettisivuilta.

Lisätietoja: Yhteyspäivien järjestelytoimikunnan pj. Tuomo Lahtinen p. 040 5835 271 ja kirkkoherra Lauri Jäntti p. 040 5021 439.

2020-09-01 09:41:08.0