Lapinlahden kirkonkellon kielet eläkkeelle

Lapinlahden seurakunnan kirkonkellot on huollettu. Uusi kellojensoittolaitteisto huolehtii automaattisesti kellojen soittamisesta säännöllisinä aikoina eli lauantai-iltana ja sunnuntai-aamuna. Vanha soittolaitteisto oli 36 vuotta vanha.
Huollon yhteydessä kellojen kielet korvattiin kellon sisään asennetulla vasaramekanismilla. Vanhat kielet pääsivät "eläkkeelle" sakastin yläkerrassa olevaan kirkkomuseoon. Myös kyläseppä Eino Pauluksen tekemä kirkontornin luukkujen hydraulinen avauslaitteisto huollettiin. Se, samoin kuin nyt käytöstä poistettu automaattinen soittolaitteisto on asennettu vuonna 1978 eli kellot ja laitteisto olivat 36 vuotta käytössä. Huollon toimitti Suveko Oy Jyväskylästä.

Kirkkovieraalle selvimmin kuuluva parannus on kellotorniin asennettu mikrofoni. Sen avulla kellojen soittoa voi kuunnella nyt myös kirkon sisällä, johon ääni ei tähän asti ole kuulunut. Lapinlahden seurakuntamestari Sami Kokkonen lupaa, että omaiset voivat halutessaan tulla kuuntelemaan sanomakelloja myös kirkonpenkkiin. Kirkkoherra Lauri Jäntin mukaan seurakunnassa harkitaan, ryhdyttäisiinkö kirkonkelloilla soittamaan myös keskipäivän merkiksi jokaisena viikonpäivänä. Kellojen soittotavasta päättää seurakuntaneuvosto.

Seurakuntamestari Sami Kokkonen kertoo, että kellollekin voi nyt soittaa: uuden laitteiston avulla kirkonkelloja voidaan ohjata myös puhelimella, mikä helpottaa esim. sanomakellojen soittamista. Lisäksi seurakunta on päättänyt ottaa käyttöön perinteisen sanomakellojen soittotavan, jolla voidaan kertoa vainajan sukupuoli ja ikä. Miehen kuolemasta kertova kellonsoitto alkaa kolmella ison kellon lyönnillä. Naisen kohdalla soitetaan kolmesti pientä kelloa. Sen jälkeen iso kello soittaa kymmenet vuodet ja pieni kello tasakymmenen ylittävät yksittäiset vuodet. Esimerkiksi 93-vuotiaalle vainajalle iso kello soi yhdeksän kertaa ja pieni kello kolme kertaa. Lopuksi kellot soivat vuoronperään noin viisi minuuttia. Omaiset voivat valita, käytetäänkö sukupuolen ja iän kertovaa soittotapaa. Toinen vaihtoehto on yksinkertaiset sanomakellot, jossa käytetään vain isoa kelloa.

Lapinlahden kirkontornissa on kaksi kelloa. Vanhempi, pieni kello on saatu noin vuonna 1840 Iisalmesta Lapinlahden ensimmäisen rukoushuoneen kelloksi, mistä se on siirretty vuonna 1880 valmistuneeseen kirkkoon. Iso kello hankittiin kirkon rakentamisen yhteydessä Helanderin kellovalimolta Oulusta.

Lisätietoja: kirkkoherra Lauri Jäntti, 040 5021439. lauri.jantti@evl.fi ja seurakuntamestari Sami Kokkonen, 040 5581 877, sami.kokkonen@evl.fi.

(julkaistu 2.12.2014)

2014-12-31 09:42:03.0