Lapinlahden seurakuntaneuvosto teki suunnitelmia tulevalle vuodelle

Seurakuntaneuvosto käsitteli vuoden 2022 talousarviota ja suunnitteli tulevan vuoden toimintaa olettaen koronarajoitusten päättyvän.

Lapinlahti srk uutinen kuva verkko-2.png

Seurakuntaneuvosto hyväksyi ensi vuoden toiminta- ja taloussuunnitelman. Strategisen otsikon mukaan seurakunnassa ”puhumme uskosta ja tulevaisuudesta rohkaisevasti ja lempeästi”. Kolmivuotiset painopisteet ovat kristinuskon perusasioiden opetus, some-työn rajaaminen osaksi työalojen toimintaa, seurakuntalaisten kanssa yhdessä toimiminen ja vastuu luomakunnasta. Lapinlahden seurakunnan toiminnallisen talousarvion loppusumma on 568 300 euroa, mikä on 1% vähemmän kuin kuluvana vuonna. Summaan ei sisälly kiinteistökulut, joista vastaa seurakuntayhtymä.

Vuoden 2022 toimintaa on suunniteltu olettaen, että koronarajoituksia ei enää ole. Muun muassa ”Rauhanviejä, rauhantuoja” –pääsiäiskuvaelma toteutetaan jälleen kahden vuoden tauon jälkeen Lapinlahden kirkossa pääsiäisviikolla.

Koronarajoitusten hellittäessä joulukirkkoja voidaan taas suunnitella. Seurakuntaneuvosto päätti, että Lapinlahden kirkossa pidetään jouluaamun jumalanpalvelus aamulla klo 7. Ajankohtaa on vähitellen siirretty myöhemmäksi, mutta nyt haluttiin palata perinteiseen varhaisaamuun. Myös aamu-uniset ehtivät joulukirkkoon, sillä Alapitkän kirkossa pidetään joulupäivän messu klo 10. Jouluaaton hartaudet ovat Alapitkän kirkossa klo 13 ja Lapinlahden kirkossa klo 15.

Ehdotusta Ystävätuvan siirtämiseksi seurakuntatalolle ei toteuteta muutoskustannusten ja käytännön hankaluuksien vuoksi. Ystäväntuvan toiminta jatkuu entisellä paikalla Kangaslahdentiellä.

Lapinlahden seurakunta on valmis jatkamaan sopimusta Kuopion seurakuntayhtymän kanssa KYS:n sairaalasielunhoidon rahoittamisesta kuntalaisten hoitopäivien suhteessa. Sopimuksessa on ollut mukana 11 seurakuntaa. Lapinlahden maksuosuus vuonna 2020 oli 3 322 euroa.

Lisätietoja: kirkkoherra Lauri Jäntti, 040 502 1349, lauri.jantti@evl.fi

2021-09-23 10:42:29.0