Yhteisen kirkkoneuvoston kokouksen päätöksiä 22.2.2022

Yhteisen kirkkovaltuuston ja seurakuntaneuvostojen vaalikauden 2023-2026 paikkajaosta tehtiin esitys

Yhteinen kirkkoneuvosto esittää yhteiselle kirkkovaltuustolle, että se vahvistaa vaalikaudelle 2023–2026 yhteisen kirkkovaltuuston paikkojen jaon seuraavasti: Iisalmen seurakunta 18, Lapinlahden seurakunta 7, Nilakan seurakunta 7, Sonkajärven seurakunta 5, Varpaisjärven seurakunta 4 jäsentä. Paikkajaossa Iisalmesta on vähentymässä yksi paikka. Pielaveden ja Keiteleen seurakuntien yhdistyttyä Nilakan seurakunnaksi paikat lisääntyvät yhdellä aiempaan vaalikauteen nähden.

Yhteinen kirkkoneuvosto toteaa, että vaalikaudelle 2023–2026 seurakuntaneuvoston jäsenten määrä on seurakunnittain seuraava: Iisalmen seurakunta 14, Lapinlahden seurakunta 12, Nilakan seurakunta 12, Sonkajärven seurakunta 10, Varpaisjärven seurakunta 8 jäsentä.

Paikkajaon laskentatavasta saa lisätietoa pöytäkirjasta.

Pielaveden kirkon alapohjaremontti tehdään tuntityönä urakan sijaan ja tekijäksi valittiin Rakennuspalvelu Jukka Pääkkönen

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti teettää Pielaveden kirkon alapohjan korjaustyöt tuntityönä rakennus-, sähkö-, ja LVI-töiden osalta. Tuntityön perusteena on se, että työt ovat monimuotoisia ja suunnitelmat täydentyvät korjauksen mukaan ja purkutöiden paljastaessa rakenteita. Tarkkaa työnsisältöä ja suunnitelmaa ei voida näistä syistä toimittaa urakkalaskettaviksi ja vaarana olisi ollut lisätöiden ennakoitua suurempi osuus.

Ylä-Savon seurakuntayhtymällä on voimassa oleva puitesopimus rakennustöiden tuntihintahankinnasta. Rakennustöiden toteuttajaksi valittiin Rakennuspalvelu Jukka Pääkkönen. Valinnan perusteena on toimijan hyvä tuntemus työkohteesta, vanhojen suojelukohteiden korjauksesta, onnistuneista sisäilmakorjauksista sekä korjaustavasta kohteessa. Kyseinen toimija on mukana rakennustöiden tuntihintahankintaa koskevassa puitesopimuksessa.

Kokonaiskustannusarvio kaikkien toimenpiteiden osalta on 400 000 euroa. Korjaushankkeen toteutus on käyty läpi Kirkkohallituksen ja Museoviraston edustajien kanssa. Lisäksi hankkeesta on jätetty korjausavustushakemus kirkkohallitukselle.

Korjaukset on tarkoitus tehdä ryömintätilan puolelta, jolloin kirkkosalin sisälattiaan ei tarvitse koskea, eikä penkkejä tai muita kalusteita poistaa. Kaikki työ tapahtuu ryömintätilan puolelta. Kirkkosalin puolelta lattiapinta suljetaan tiiviillä materiaalilla korjaustöiden ajaksi pölyn leviämisen estämiseksi. Tilat voivat olla remontin ajan käytössä lähes normaalisti. Korjaustyöt tapahtuu kesällä 2022.

Ylä-Savon seurakuntayhtymässä tehdään aktiivista ympäristötyötä – Ympäristödiplomia haetaan jälleen

Yhteinen kirkkoneuvosto päätti hakea uudelleen määräaikaisesti 4 vuotta voimassa olevaa ympäristödiplomia. Ympäristökysymykset koskettavat hyvin käytännöllisesti seurakunnan ja seurakuntayhtymän toimintaa. Kiinteistönhoidossa käytetään paljon energiaa, vettä, kemikaaleja ja tuotetaan jätteitä. Metsien, hautausmaiden ja viheralueiden hoidossa vaikutetaan suoraan luonnon elinehtoihin. Eri tuotteilla on erilaisia ympäristövaikutuksia, niinpä hankintoja tehtäessä voidaan vaikuttaa myös kulutuksen ympäristökuormaan. Tämä on pitkällä tähtäimellä myös taloudellisesti järkevä ja säästöjä tuova toimintatapa. Ympäristödiplomin myöntää kirkkohallitus ja myöntämisen edellytyksenä ympäristöohjelman laatiminen, joka ohjaa seurakuntien ja seurakuntayhtymän ympäristötyötä.

Seurakuntayhtymän hallinnon toimistoon avautuu paikka toimistosihteerille

Toimistosihteerille kuuluvat muun muassa osto- ja myyntireskontran tehtävät ja kirjanpitotehtäviä Kipan Akkunassa, maksuliikenteeseen liittyviä tehtäviä, vuoden 2022 alussa käyttöön otetun Tweb-asianhallintaohjelman pääkäyttäjyys, sekä erilaisia toimistotehtäviä. Toimisto sihteerin tehtävän kelpoisuusehtona on vähintään soveltuva ammattikorkeakoulututkinto tai vastaava alempi soveltuva opistotasoinen tutkinto ja alan tuntemus. Tehtävää voi hakea KirkkoHR:n kautta 23.2.–13.3.2022.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Yhteisen kirkkoneuvoston 22.2.2022 kokouksen pöytäkirjaLinkki avautuu uudessa välilehdessä (domus.evl.fi)

Lisätietoja: hallintojohtaja Katariina Bergbacka, 044 733 5211, katariina.bergbacka@evl.f