Apua ja tukea

Kun mieltäsi painaa yksinäisyys, suru, masennus, parisuhdehuolet tai mikä tahansa muu murhe, voit kääntyä seurakunnan työntekijöiden puoleen. Papit, diakonissa ja muut työntekijät ovat seurakuntalaisia varten.

Voit ottaa yhteyttä diakoniatyöntekijään, kun haluat puhua asioista jonkun kanssa luottamuksellisesti, haluat osallistua vapaaehtoistoimintaan, tarvitset tukea vaikeuksissasi tai taloudellista apua.

Diakoniatyöntekijä Heli Hämäläinen p. 040 7511070, heli.hamalainen@evl.fi

Diakoniatyöntekijä Pauliina Ruotsalainen p. 040 755 1210, pauliina.ruotsalainen@evl.fi

Papit: Lauri Jäntti puh. 040 5021439, Petteri Suomalainen  puh. 040 5089950

Taloudellinen apu

Ruoka-apua on mahdollista saada ruokalahjakorttina diakoniatyön kautta kauppaan.

Taloudellinen avustaminen on yksi osa diakoniatyötä. Se on kokonaisvaltaista kohtaamista ja taloudellista ohjaamista. Asiakkaan tukemisessa pyritään siihen, että hän pystyy ottamaan vastuun omasta elämästään. Avustamisessa pyritään kertaluonteisuuteen. Avustus on tarkoitettu tilapäiseen hätään ja se harkitaan tapauskohtaisesti. Asiakkaan suostumuksella työntekijä ottaa tarvittaessa yhteyttä avustuksen myöntämisen kannalta tarpeellisiin tahoihin.

Diakoniatyöntekijät ovat vaitiolovelvollisia. Salassapitovelvollisuus koskee myös aineellisessa avustamisessa saatuja tietoja asiakkaasta. Salassapitovelvollisuus sitoo myös diakoniatyön johtokunnan jäseniä ja diakoniarahastojen päätöksentekijöitä. Pääsääntöisesti avustetaan oman kunnan alueella asuvia. Seurakuntaan kuuluminen ei ole edellytys taloudellisen avun saantiin. Asiakkaan päihtymys ja aggressiivisuus on este avustuksen myöntämiselle.

Ruokakeidas -Työttömien tuki ry

os. Juhani Ahontie 5 B

Lounas ruokailu ma-pe  klo 10.30 - 12.00

Hinta; 7e/ hlö - 6e jäsen -

Lisätietoja.  Anna-Liisa Haatainen p. 0400 679 670

Yhteinen ruoka-apu Helluntaiseurakunnan

os. Kummikuja 3

Lisätietoja Roope Knapp p. 044 2811112

Kirkon Perheasiain neuvottelukeskus

Perheasiain neuvottelukeskuksessa selvitetään parisuhteeseen, perheeseen ja ihmisen henkilökohtaiseen elämään liittyviä kysymyksiä.Palvelut ovat luottamuksellisia ja maksuttomia.

Kuopion toimipiste

Asiakkaaksi hakeutuminen:  soita vastaanottosihteerille puh. 040 4848 480,
puhelinajat ovat ma–pe klo 9–11.

Kirkon keskusteluapua

Kirkon keskusteluapu on sinua varten, joka kaipaat kuuntelijaa. Päivystäjämme ovat kirkon vaitiolovelvollisia koulutettuja vapaaehtoisia sekä työntekijöitä. Palvelemme myös ruotsiksi. Keskusteluapua saat chatin välityksellä, soittamalla, laittamalla sähköpostia tai kirjoittamalla kirjeen. Voit valita sinulle sopivan palvelun. Tästä siirryt kirkonkeskusteluapua.fi sivustolle. Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kirkko tarjoaa luottamuksellista keskusteluapua puhelimessa ja verkossa, missä tahansa. Voit ottaa yhteyttä myös omaan seurakuntaasi.

Keskusteluapua eri elämäntilanteisiin

Mieltä voivat järkyttää monenlaiset yllättävät tapahtumat. Tukea vaikeaan tilanteeseen saa esimerkiksi seurakunnan diakoniatyötekijöiltä tai papeilta.

Apua elämän kriiseihin

Parisuhteen pieniin tai isoihin huoliin kannattaa hakea rohkeasti apua. Seurakuntien perheasiain neuvottelukeskukset tarjoavat apua eri puolilla Suomea.

Hae apua parisuhdeongelmiin

Jos huomaat, että olet itse tai läheisesi on riippuvainen päihteistä, hae rohkeasti apua omasta terveyskeskuksestasi tai seurakunnastasi.

Seurakuntien päihdetyöhön sisältyy sekä yksilötyötä että ryhmämuotoista toimintaa.

Päihteet ja riippuvuus

Talousongelmissa on hyvä ottaa aina ensin yhteyttä sosiaalitoimistoon tai talous- ja velkaneuvontaan. Seurakunnan diakoniasta saat myös apua. Seurakunnan diakoniatyöntekijä keskustelee luottamuksellisesti kanssasi raha- ja velkatilanteestasi.

Talousapua ja -neuvontaa