Vapaaehtoistoiminta

Vapaaehtoistoiminta on toimintaa toisten ihmisten hyväksi. Vapaaehtoiset ovat seurakunnan henkilöstön yhteistyökumppaneita, jotka saavat työntekijöiltä tukea, rohkaisua ja ohjausta tehtäviinsä.

Vapaaehtoisena toimivat ja palkatut työntekijät muodostavat yhteisön, jossa jaetaan kokemuksia, vastuita ja osaamista.

Jokainen voi valita itselleen sellaisen tehtävän, joka hänelle parhaiten sopii ja sellaisen aikamäärän, jonka voi käyttää. Tehtäviä voi tehdä yksin tai kaksin tai pienessä ryhmässä tehtävien luonteen ja omien mieltymysten mukaan.

Vapaaehtoiselle ei makseta palkkaa. "Palkka" tulee hyvästä mielestä ja rikastuttavista kokemuksista.

Tule mukaan vapaaehtoistoimintaan

Yleisperiaatteena on se, että kuka tahansa halukas voi tulla seurakunnan vapaaehtoistyöntekijäksi. Seurakunnan jäsenyys ei ole edellytys, ellei kyseessä ole tehtävä, joka edellyttää kristillisen uskon opettamista, esim. pyhäkoulunopettaja. Tehtävät määräytyvät omien kykyjen ja halujen mukaan.

Ilmoittautuminen vapaaehtoistoimintaan

Joku tarvitsee ennen muuta kuuntelijaa...

... toinen tarvitsee ehkä apua jossain käytännön asiassa, jonka tekemiseen hänellä ei ole varaa palkata ketään.
Voit ilmoittautua sähköisesti kohdassa "Ilmoittaudu vapaaehtoistoimintaan".

Lisätietoja Heli Hämäläinen, 040 751 1070, heli.hamalainen@evl.fi tai Pauliina Ruotsalainen, 040 755 1210, pauliina.ruotsalainen@evl.fi

Otamme sinuun yhteyttä ilmoittautumisen saatuamme.

Mitä vapaaehtoistoiminnassa voi tehdä?

Katso tästä esimerkkejä, millaisia tehtäviä vapaaehtoitoiminnassa on tarjolla:

Kerho-, ryhmä- tai leiritoiminta

Toimintaa lasten, nuorten, aikuisten, vanhusten tai erityisryhmien kanssa.

Diakoniatoiminta

YV-keräys, äänilehti,ystävä- tai tukihenkilötoiminta, muut tehtävät.

Tällä hetkellä on suuri tarve ihmisestä, joka voisi ottaa ainakin osittain vastuulleen äänilehden muokkaamisen julkaisukuntoon, sen jälkeen, kun muut ovat lukeneet artikkelit digitaaliseen tallentimeen. Tehtävään riittävät tietokoneen käytön perustaidot. Tarvittava koulutus järjestetään.

Lähetystyö

Ystäväntupa, keräykset, muut tehtävät.

Jos olet halukas antamaan enemmän aikaa lähetystyön hyväksi, niin tarjolla on vapaaehtoisen lähetyssihteerin tehtävä. Vapaaehtoisena lähetyssihteerinä tällä hetkellä toimii Anne Niiranen.Lähetyssihteeri on lähetystyöstä vastaavat  ja yhteistyötä tehdään myös rovastikunnan seurakuntien lähetyssihteerien kanssa. Koulutus järjestetään ja tehtävästä aiheutuneet kulut korvataan.

Jumalanpalveluselämä

suntion avustaminen, tekstien tai rukousten lukeminen, saarnaryhmään kuuluminen.

Oleellinen osa jumalanpalveluselämää on musiikki. Jos osaat soittaa tai laulaa (yksin tai kuorossa) ja jos olet halukas palvelemaan seurakuntaa taidoillaisi, niin ota yhteyttä suoraan kanttori Heini Heide, 040 832 8723, heini.heide@evl.fi.

Uudet mediat

Kotisivujen päivitys ja kehittäminen, blogit.

Muita tehtäviä

Apuemäntä, aputyöt toimistossa, auttaminen hautausmaan hoidossa, auttaminen kiinteistöjen hoidossa.

Vapaaehtoistyö.fi

Lapinlahden seurakunnan kaikki vapaaehtoistoiminnan erilaiset vapaaehtoistehtävät on koottu Vapaaehtoistyö.fi -verkkopalveluun. Hyvän tekeminen on entistä helpompaa, sillä verkkopalvelussa kuka tahansa voi ilmoittautua vapaaehtoistyön tehtäviin, joko kertaluonteisesti tai pidemmäksi ajaksi. Sivuston kautta voi myös ilmoittaa avun tarpeestaan anonyymisti.

Voit selailla Vapaaehtoistyö.fi sivua ja katsoa mitä tehtäviä on tarjolla.