Juhannuspäivän lettukirkko

la 22.6. klo 12.00

Väärninsaari

Tervetuloa viettämään Juhannuspäivän jumalanpalvelusta järviluonnon keskelle! Lettukahvit järjestää ja myy Väärninsaaren Ystävät ry toimintansa tukemiseksi.

Juhannuspäivä (Johannes Kastajan päivä)

Erityispyhät, jouluun liittyvät erityispyhät

Tien raivaaja

Johannes Kastajalle omistetuista juhlista säilyi meillä uskonpuhdistuksen jälkeen erillisenä pyhäpäivänä vain hänen syntymäpäivänsä eli juhannus 24. kesäkuuta. Juhlaa on vietetty 400-luvun alkupuolelta lähtien. Sen ajankohta perustuu käsitykseen, että Johannes syntyi kuusi kuukautta ennen Jeesusta. Juhlan raamatullinen lähtökohta on Luuk. 1:26, 36. Pelastushistoriallisesti juhannus viittaa seuraavaan jouluun. Nykyisin juhannusta vietetään kesäkuun 19. päivää seuraavana lauantaina.

Saamansa nimen (Johannes = Jumala on armollinen) mukaisesti Johannes julisti Jumalan armollista hyvyyttä, pelastusta ja syntien anteeksiantamista.

Kirkko on viettänyt vanhastaan myös Johannes Kastajan mestauspäivää (29.8.). Sen evankeliumiteksti (Mark. 6:14–29) on otettu vaihtoehtoiseksi saarnatekstiksi.

Kirkollisen aiheen lisäksi juhannukseen sisältyy Suomessa kansallisen juhlan (Suomen lipun päivä) ja keskikesän luonnonjuhlan aineksia.

• Jumalanpalvelukset ja uskonelämä Jumalanpalvelukset ja uskonelämä

kanttori
Lapinlahden seurakunta
Mykkäläntie 6
73100 Lapinlahti

Viikkovapailla pääsääntöisesti ma–ti.

kirkkoherra
Mykkäläntie 6
73100 Lapinlahti

Vapaapäivät tavallisimmin to ja pe.