Virkatodistus ja sukuselvitys

Virkatodistus on asiakirja, jota tarvitset mm. perunkirjoitusta tai perinnönjakoa sekä pankkia varten hoitaessasi kuolleen henkilön raha-asioita. Sukuselvitys on virkatodistusta laajempi asiakirja, joka sisältää muun muassa henkilön muutot, avioliitot ja lapset. Vaadittavan todistuksen laajuuden tarve selvitetään tilausvaiheessa.

HUOM. Suosittelemme virkatodistuksen tilaamista ensisijaisesti sähköisen palvelun kautta. Näin vältät mahdolliset ruuhkat puhelinpalvelussa. Virkailijat ovat tarvittaessa sinuun yhteydessä, mikäli tilaukseen tarvitaan lisätietoja.

Maksut

Todistuksista peritään Kirkkohallituksen ohjeiden mukainen maksu, joka määräytyy pyydetyn todistuksen, tehdyn työn ja aineistohankinnan (digitaalinen tai kirjallinen lähde) mukaan. Lisätietoa maksuista(kuopionseurakunnat.fi)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Virkatodistuksen tilaaminen

1. Yksityishenkilöt: Tilaa virkatodistus verkossa -asiointipalvelunLinkki avautuu uudessa välilehdessä kautta (Huom. Sukututkimustilaukset täältäLinkki avautuu uudessa välilehdessä)

2. Puhelimitse numeroista 010 5733 100

3. Asioimalla henkilökohtaisesti Kuopion aluekeskusrekisterissäLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Virkatodistuksen toimittaa Kuopion aluekeskusrekisteri (kuopionseurakunnat.fi)Linkki avautuu uudessa välilehdessä Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakuntien jäsenistä. Ylä-Savon seurakuntayhtymän seurakuntiin kuuluvat Iisalmen, Lapinlahden, Nilakan(Pielavesi, Keitele), Sonkajärven ja Varpaisjärven seurakunnat.

Jos et ole kirkon jäsen, saat virkatodistuksen ja sukuselvityksen Digi- ja väestötietovirastosta (dvv.fi)Linkki avautuu uudessa välilehdessä eli entisestä maistraatista.

Aluekeskusrekisterin palvelut ovat siirtyneet Kuopion aluekeskusrekisteriin

Virkatodistukset, avioliiton esteidentutkinta ja sukuselvitykset, sekä muut jäsenrekisteripalvelut siirtyvät Ylä-Savon seurakuntayhtymän Palvelutoimisto ja aluekeskusrekisteristä 1.1.2023 Kuopion aluekeskusrekisteriin.

Palvelut ovat saatavilla Kuopion aluekeskusrekisteristä puhelimitse, sähköpostitse ja verkkopalveluita hyödyntämällä, sekä asioimalla Kuopion toimistolla.

Palvelutoimiston ja Hautauspalveluiden toimiston palvelut pysyvät ennallaan. Vain jäsenrekisteripalvelut siirtyvät Kuopion aluekeskusrekisteriin. Lisätietoa muutoksesta. (ylasavonseurakunnat.fi)

Käyntiosoite: Museokatu 4, 70100 Kuopio. Postiosoite: PL 1064
70101  Kuopio

Virkatodistukset, sukuselvitykset, avioliiton esteiden tutkinta, sukututkimus, kirkkoon liittyminen ja eroaminen.

Mikrofilmien tutkiminen: ylasavon.palvelutoimisto@evl.fi

Kuopion aluekeskusrekisteri (kuopionseurakunnat.fi)