Lapinlahden seurakuntaneuvoston päätöksiä 12.5.2020

Seurakuntaneuvoston kokouksen aiheita olivat mm. Väärnin leirikeskus, Diakonia-avustukset, alttaritaululahjoitus ja rippikoulut poikkeusoloissa.

Lapinlahti srk uutinen kuva verkko-0.png

Väärnin leirikeskuksen käytön lopettamisesta lausunto

Ylä-Savon seurakuntayhtymän yhteinen kirkkoneuvosto on pyytänyt Lapinlahden seurakunnalta lausuntoa Väärninsaaren leirikeskuksen käytön lopettamisesta. Leirikeskuksen päärakennus on huonokuntoinen ja kärsii sisäilmaongelmista. Rakennuksen korjaaminen on vaikeaa ja kallista, sillä se on alun perin suunniteltu vain kesäkäyttöön.

Vaarnin leirikeskuksen käytön lopettaminen tarkoittaisi sitä, että osa seurakuntayhtymän leireistä olisi järjestettävä yhtymän ulkopuolisissa leirikeskuksissa tai paikkakunnan muissa leiritoimintaan soveltuvissa paikoissa.

Seurakuntaneuvosto nimesi lausunnon valmistelijoiksi työryhmän, johon kuuluu kirkkoherra Lauri Jäntti, seurakuntaneuvoston varapuheenjohtaja Minna Kettunen ja jäsen Raimo Haverinen sekä nuorisotyönohjaajat Saara Kauppinen ja Meiju Saastamoinen.

Diakonia-avustusten periaatteet

Lapinlahden yrittäjät, Ylä-Savon Osuuspankki ja Lions Clubit ovat lahjoittaneet rahaa käytettäväksi koronavirustilanteesta ja poikkeusoloista kärsivien Lapinlahtelaisten perheiden tukemiseen. Seurakunta on kiitollinen kaikille lahjoittajille.

Poikkeusolojen tuki kohdennetaan sellaisten perheiden tai henkilöiden auttamiseen, joiden toimeentulo on koronavirustilanteen ja poikkeusolojen vuoksi vaikeutunut. Tuki on pääasiassa ruokalahjakortin muodossa.

Seurakunnan normaalien diakonia-avustusten myöntämisen periaatteet ovat ennallaan. Niitäkin voi hakea myös poikkeusolojen aikana.

Alapitkän kirkkoon alttaritaululahjoitus

Lapinlahtelaissyntyinen kuvataiteilija Saara Kiuru lahjoittaa ”Herra on minun paimeneni” –nimisen teoksensa Alapitkän kirkkoon alttaritauluksi. Teos on kooltaan 200 x 120 cm ja esittää Jeesusta Hyvänä Paimenena.

Seurakuntaneuvosto päätti ottaa lahjoituksen kiitollisuudella vastaan. Taulu siunataan käyttöön Alapitkän kirkossa sunnuntaina 7.6. klo 13 alkavassa jumalanpalveluksessa. Jumalanpalvelukseen voi osallistua paikan päällä, ellei kuulu riskiryhmään ja ellei 50 henkilön raja ylity. Tilaisuutta voi seurata myös netin välityksellä.

Poikkeusolot siirtävät mm. rippileirejä

Poikkeusolojen takia seurakunnan toimintaa on jouduttu suunnittelemaan uudestaan. Rippikoululeirit ja konfirmaatiot on siirretty kesä- ja heinäkuulta elo- ja lokakuulle. Elokuun leiri pidetään Väärninsaaressa ja syyslomaleiri Rautavaaran Metsäkartanolla. Muuta kesäleiritoimintaa ei järjestetä.

Jumalanpalvelukseen ja ehtoolliselle voi osallistua sunnuntaista 7.6. alkaen paikan päällä, jos ei kuulu riskiryhmään ja jos 50 henkilön raja ei ylity. Jumalanpalvelukset striimataan edelleen myös nettiin.

Kesätapahtumat

Muita pienimuotoisia tilaisuuksia, kuten seuroja, pidetään kesällä tilanteen salliessa. Diakoniatyöntekijä on tavoitettavissa läpi kesän.

Lisätietoja; kirkkoherra Lauri Jäntti, puh 040 502 1439, lauri.jantti@evl.fi

2020-05-13 08:19:00.0